חובה! סדנת היהלום אביב 2024

תרגילי 'על' – תרגילי קואורדינציה

מבין מרכיבי התנועה הגופנית מרכיב הקואורדינציה הוא המרכיב היחיד שמערב את כל המח שלנו ועקב כך שילוב של קואורדינציה בתפריט התנועה היומי שלנו הוא חיוני לשמור את המח שלנו במצב בריא לאורך שנים.
פעילות גופנית “סטנדרטית” כמו הליכה, ריצה, שחיה, אימוני כח לא מחייבת התערבות מסיבית של המח. פעילויות אלו הן באופיין מונוטוניות וחוזרות על אותן התנועות באותה מהירות ולאורך קו ישר בזויות קבועות כל הזמן. המח יכול להיות על “ניוטרל” או לצפות בטלויזיה או לשמוע מוזיקה או לדבר תוך כדי בפלאפון.
כאשר אנחנו צריכים לבצע סדרת פעולות מורכבות ברצף מדויק ומהיר יחסית כמו במשחקי כדור או באומניות לחימה או בג’אגלינג או בריקוד או כאשר אנחנו צריכים לחקות תנועה של המורה למשל או כאשר אין מקום לטעויות למשל כאשר אנחנו הולכים יחפים או הולכים על חבל דק או אפילו על קורה הרי שהמח שלנו נעשה מעורב לחלוטין בתנועה ותשומת הלב שלנו נמצאת במאה אחוז בתוך התנועה ובביצוע טוב ומדויק שלה. עירוב כזה ( באנגלית – ENGAGEMENT ) שומר את המח שלנו במצב מיטבי ומונע במידה רבה או דוחה במידה רבה את ההופעה של מצבי זיקנה מאיימים כמו דמנציה או פרקינסון.
בתור ילדים עם מח טרי ורענן באופן ספונטני המח יהיה מעורב לחלוטין בכל פעילות שנעשה וגם המערכת העיצבית שלנו תאפשר ביצוע פעולות מורכבות.
המח יכול להיות מופעל רק על ידי מחשבות, דמיונות וחלומות. המח מופעל בצורה מיטבית, כאמור, כאשר הוא מרוכז לחלוטין בפעולה גופנית מורכבת. פעולה זו יכולה להיות גם נגינה או למשל כל פעילות גופנית שמערבת סכנה כמו סקי או סקייטבורד. המח מתרכז בצורה מקסימלית כדי למנוע בכל מחיר נפילה או התנגשות או פציעה. פעילויות כאלה מטבען מתאימות לעשורים הראשונים של החיים שלנו. בגילאים מתקדמים כמעט ולא נראה אנשים עוסקים בפעילות גופנית עם סכנה מיידית אך עדיין חייבים לשמר ולאמן יום יום את היכולת של המח להיות מרוכז לחלוטין בתנועה מורכבת.

תרגילי קואורדינציה

הנה רשימה של פעילויות המתאימות לגיל השלישי המערבות ומרכזות את המח והגוף בתנועה שדורשת קואורדינציה וריכוז.

  • טאי צ’י ו-צ’י קונג – אמנויות תנועה עתיקות מהמזרח שנחקרו גם רבות והוכחו במחקרים רבים כמונעות ומטפלות בפרקינסון בשיקום נוירולוגי במניעת נפילות ועוד. בסין קל להתאמן כי בבוקר יש קבוצות גדולות של אנשים שמתאמנות כל יום. בארץ מומלץ למצוא בסביבה מורה וללמוד לפחות מספר תנועות בסיסיות ולתרגל אותן כל יום.
    חלק מהתרגילים בשיטת אימון תרגילי על שאובים מאומנויות אלו. תרגול יומי שלהם הוא קל ופשוט ברוח השיטה ומאפשר לתרגל ולשמר כל יום את שליטת המח בפעולות מורכבות הדורשות ריכוז.
  • ריקוד – ריקודי עם או ריקודים סלוניים הם דרך אדירה לתרגל את המח והגוף. מעבר לתרגול עצמו יש גם אינטראקציה עם תנועה של אנשים אחרים ,דבר המעשיר את החוויה הגופנית והמוחית מאד.
  • נגינה – לדעתי עדיף ללמוד לנגן בכל גיל מאשר ללמוד שפה או לפתור תשבצים או לעשות סודוקו.
  • הליכה יחפה – כאשר אנחנו הולכים מחוץ לבית ללא נעליים המח מייד מתרכז בתנועה כי הפעולה הופכת להיות יותר מסוכנת. אנחנו יכולים לדרוך על עצם חד או ליפול לבור קטן. העירוב של המח בתנועה זו הוכח כמשפר זיכרון וריכוז.
  • ואריציות של קפיצה במקום – תרגול קפיצות במקום שמשנה את התרגיל כל מספר תנועות באופן ספונטני יעקב מיידית את המח.
  • ג’אגלינג – זריקת כדורים באוויר ותפיסתם היא תנועה מורכבת מאד אך באימון שחוזר על עצמו ניתן ללמוד אותה והיא מאד מומלצת ומאד מהנה.

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 30/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור