חובה! סדנת היהלום אביב 2024

קולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגוף. הוא מרכיב את רקמת החיבור של גופנו. כלומר הוא מרכיב את העצמות, גידים, סחוסים, פסיות, דיסקים, מיניסקוסים, צפורניים. הקולגן גם יוצר את המבנה העגול של כלי הדם ואת מבנה מערכת העיכול. הוא בונה גם את תשתית העור. עם התרחקותנו מתאריך הלידה אנחנו מייצרים פחות ופחות קולגן בייחוד מגיל שלושים וצפונה. את התוצאה אנחנו רואים  בקמטי עור וירידה כללית באיכות העור, בירידה באיכות הסחוס וכאבי הפרקים האופייניים כל כך לגיל השלישי ולמעשה בכל מקום שיש קולגן בגוף יש ירידה כלשהיא באיכות וחוזק המבנה אותו הוא יוצר. קולגן מגיע רק מהחי ( לצמחים אין קולגן). הוא נמצא במזונות פחות שכיחים ונגישים כמו הג’לטין בגפילטע פיש או מרק בשר/עצם, עצמות דגים ועוד. אכילת קולגן יומי בצורה של אבקה המומסת בשתיה כלשהיא או בשייק היא דרך לספק לגוף את חומרי הבניין הנחוצים לו.
המחקר מראה שתיסוף יומי של קולגן משפר את איכות העור ותומך בבריאות המפרקים. והוא למעשה הדרך היחידה שאני מכיר היום להתמודד עם הירידה בייצור קולגן עם השנים.


קולגן הסבר מפורט

קולגן הוא כינוי לקבוצה של חלבונים המהווים את המרכיב העיקרי של רקמת החיבור שלנו.
רקמת החיבור הוא כינוי למבנים מחוץ לתא הנותנים תמיכה ומבנה לתאי גוף.
עצמות,גידים,סחוסים, עור, חיתולית(FASCIA), קרנית- מורכבים מקולגן. קולגן נותן תמיכה וצורה לכלי דם ולמערכת העיכול. קולגן מורכב משלוש שרשראות ארוכות השזורות כצמה אחת בתוך השניה. שרשראות אלו בנויות מחומצות אמינו. שתיים מהן יחודיות רק לקולגן- הידרוקסי פרולין והידרוקסי ליזין. יש סוגים שונים של קולגן אך מה שנקרא קולגן מסוג 1 (TYPE-1 COLLAGEN) מרכיב כ- 90 אחוז מהקולגן בגוף. (1)
למעשה הקולגן עקב הימצאותו בכל מקום בגוף הוא החלבון השכיח ביותר בגוף האדם (כ- 30 אחוז מסך החלבונים בגוף הם קולגן) ובעולם החי כולו.(2)
לצערנו עם התרחקותנו מתאריך הלידה שלנו ייצור הקולגן הולך ופוחת בקצב של 1 -1.5 אחוז בשנה החל מגיל 30 בערך. אנחנו ממשיכים לייצר קולגן אך הוא מתפרק במהירות ואיכותו ירודה. תהליך זה שהוא בעצם תהליך זקנה גורם למראה העור ה”מזדקן” –קמטים,צניחת עור,יובש של העור,צלוליט, עור דק,נשירת שיער וציפורניים חלשות.
הידלדלות הקולגן בסחוסי הפרקים יכולה לגרום לדלקת פרקים (אוסטיאוארטריטיס) ולכאבי פרקים.
הדלדלות הקולגן בעצם גורמת לאוסטיאופורוזיס. הידלדלות הקולגן בכלי הדם יכולה לחשוף את כלי הדם להיחלשות הדופן שלהם ולדימומים. תהליך זה קורה למשל בחוסר חמור של ויטמין סי (צפדינה-SCURVY). מאחר שויטמין סי חיוני לייצור קולגן, חוסר שלו פוגע באיכות הקולגן עד לרמה שכלי הדם ממש “נשבר” ומדמם.
טרשת עורקים מאופיינת ברובד טרשתי(פלאק) החוסם לאיטו את כלי הדם. הפלאק לעיתים מאבד את יציבותו ויכול לפרוץ (RUPTURED PLAQUE) ולגרום לקריש דם להיווצר ועקב כך תחסם מיידית זרימת הדם בעורק ויגרם אותו התקף לב מפורסם. פגיעה בייצור קולגן ברובד עצמו תגרום לרובד להיות לא יציב ותעלה את הסיכון שלו להתבקע ולפרוץ. (3,4,5)
האם יש דרך למנוע את ההידלדלות הטבעית של הקולגן עם השנים?.
למזלנו יש דרך, היא לא מושלמת לחלוטין, כלומר היא לא תחזיר אותנו לגיל 20 , אבל היא למעשה הדרך היחידה היום להתמודד עם הדלדלות הקולגן. הדרך היא פשוט לצרוך קולגן על בסיס יומי.
מאחר שקולגן הוא החלבון השכיח ביותר בעולם החי ניתן פשוט לצרוך אותו כאשר אוכלים מהחי. לצערנו ,הרקמות מהחי שעתירות בקולגן הן, כפי שראינו- עצמות,סחוסים,גידים. הורי נהגו לאכול את ה”פולקה” של העוף ולהשאיר חתיכת עצם קטנטנה אחרי שאכלו,נגסו ומצצו את הסחוסים את מח העצם ואת העצם עצמה. היום בעידן המודרני אנחנו בד”כ מתחלחלים מאכילה “ברברית” כזאת. אך אבותינו כנראה ידעו דבר אחד או שניים על תזונה. סבתי גם נהגה להכין מרק עצם (BONE BROTH) שהיה עתיר בג’לטין. וגם היא נהגה להכין גפילטעפיש כאשר הג’לי סביב הקציצות הוא בעצם קולגן מעצמות הדג.
אכילה בצורה הזאת של חיה בשלמותה עברה מין העולם. אנחנו פשוט לא אוכלים ככה יותר, אבל עדיין ,מרק עצם הגון , הוא מזון מצוין הנחשב לסופרפוד בין השאר בגלל ריכוז הקולגן הגבוה וגם בגלל שאנשים עם מעי רגיז יכולים לעכל אותו בקלות ואף להיעזר בו להחלמה ממצבם.
למי שלא נוהג למצוץ עצמות ועדיין מעוניין לצרוך קולגן מהמזון ולהנות מתמיכה בייצור הקולגן תוך גופני לאורך חייו , מומלץ צריכת אבקת קולגן. הקולגן באבקה מופק בד”כ מפרות/חזירים/תרנגולות או מדגים. בתהליך ההפקה נלקחת רקמה עטירת קולגן מהחי ומפורקת לחומצות אמינו בודדות על ידי אנזימים בתהליך תעשייתי.
צריכת קולגן בצורת אבקה ידועה בשנים האחרונות כדרך לשפר וליעל את מבנה הקולגן המרכיב את העור. המחקרים שנערכו הראו שיפור בגמישות העור, שיפור בצלוליט, שיפור בקמטים. הגנה מקרינת שמש (6-14) .מחקרים שנעשו על עכברים הראו שיפור בהחלמה מפצעים.(11)
השיפור היה די מהיר, תוך מספר שבועות. מהמחקר עולה שמעבר לאספקה פשוטה לגוף של חומצות אמינו הייחודיות לקולגן (הידרוקסי פרולין והידרוקסי ליזין), צריכת הקולגן מפעילה גנים הקשורים לייצור קולגן.(15)
תעשיית הקוסמטיקה משתמשת שנים רבות בקולגן, אך רק לאחרונה מסתבר שהטיפול הפומי בקולגן עדיף בהרבה ממריחה מקומית שכן האפקט המושג הוא כלל גופי וכפי שנראה מייד לא רק מוגבל לקולגן שמרכיב את העור.
המחקר מראה גם שקולגן יכול לעזור לאנשים הסובלים מכאבי פרקים. שבעה מחקרים קליניים נערכו לבדיקת השפעת הקולגן על בעיות שונות הקשורות למפרקים. תוצאות כל המחקרים היו חיוביות. מחקר שנערך בארה”ב בדק יעילות של קולגן הידרוליזט באתלטים שהתלוננו על כאבי מפרקים והראה שיפור ניכר בפרמטרים של כאב וטווחי תנועה.נראה שאכילת קולגן מעודדת גם את ייצור הקולגן הנמצא במפרקים וכך נותנת לנו כלי למנוע את תהליך הידלדלות הקולגן במפרקים .(16-19)
 

האם אכילת קולגן משפיעה גם על העצם?

במחקר שנערך בספרד על שישים ילדים הגיעו החוקרים למסקנה שאכילת קולגן כל יום תרמה לעיצוב מיטבי של העצמות לפי מספר פרמטרים ביוכימיים.(20)
לא נערכו נכון להיום מחקרים קליניים בבני אדם אך ניסויים במודלים בחיות מעבדה הראו שקולגן אכן תורם לחיזוק העצם (21,22)
עד כאן אנחנו למדים שאכילה של קולגן או תיסוף התזונה עם אבקת קולגן יכולים לתמוך בייצור הקולגן בעור ובפרקים ובעצמות. אבל יתרונות הקולגן לא עוצרים כאן.
לקולגן פרופיל ייחודי של חומצות אמינו שאין לאף חלבון או אבקת חלבון.
כשלושים אחוז מקולגן בנויים מחומצת האמינו-גליצין. זוהי חומצת אמינו לא הכרחית כלומר הגוף יכול לייצר אותה בעצמו והוא לא צריך לקבל אותה רק מהמזון. בתזונה רגילה אנחנו מקבלים כ- 2 גרם גליצין ביום. המזון העשיר ביותר בגליצין הוא קולגן. במנה מומליצת של 10 גרם קולגן יהיו כ- 3 גרם .
כמות הגליצין בביצה אחת תהיה כ- 200 מ”ג (0.2 גרם). כמות הגליצין ב 25 גרם אבקת חלבון סויה תהיה כ- 1000 מ”ג והכמות במנה ממוצעת (25 גרם) של אבקת מי חלב (WHEY PROTEIN) תהיה כ- 400 מ”ג.
גליצין משמשת אותנו לבניית חלבונים רבים וגם כמתווכת במערכת העצבים המרכזית . אחד התפקידים החשובים ביותר של גליצין הוא בניית נוגד החימצון הפנימי העיקרי של הגוף – הגלוטטיון.
 
 
תיסוף התזונה עם גליצין יכול להעלות את רמת הגלוטטיון בגופנו. כמו שייצור הקולגן בגופנו יורד עם השנים כך גם רמת הגלוטטיון בגופנו יורדת עם השנים ובד בבד יורדת יכולת הגוף להתמודד עם עקה חמצונית ודלקת שנמצאים בבסיס המולקולרי של כמעט כל מחלה כרונית.(23)
רמות נמוכות של גלוטטיון בגוף אופייניות לגילאים מבוגרים ולמחלות כרוניות עקשניות כמו איידס,סוכרת ואלצהיימר למשל. (24,25,26,27)
גליצין גם משמש במח כמתווך עצבי. במחקר קליני נתנו בין חצי גרם לשני גרם גליצין תוך שש שעות מתחילת שבץ מוחי למשך חמישה ימים. נצפה שיפור ניכר במעקב אחרי חודש בתמותה ותחלואה.(28)
חוקרים שונים השתמשו בגליצין ,עקב הפעולה המרגיעה שלו על מערכת העצבים המרכזית ,בטיפול בסכיזופרניה בהצלחה. (29,30)
מחקרים אחרים הראו את היעלות של מתן גליצין כטיפול בחוסר שינה (אינסומניה).(32,31)
ניתן למצוא עוד תפקודים שונים של חומצת האמינו הפשוטה גליצין במאמר סקירה מעמיק מ –
2003.(33)
לאבקת קולגן יש השפעות שחורגות מעבר לתפקיד הפשוט שלהן כמספקות חומצות אמינו לגוף. לחומצות אמינו בודדות או לצבר קצר של מספר חומצות אמינו (פפטידים) יש השפעות מטבוליות כלל מערכתיות כמו למשל הורדת לחץ דם, איזון שומני הדם ושיפור המטבוליזם של הסוכר. (34,35)
לסיכום אנחנו מבחינים במספר יתרונות ייחודיים שיש לג’לטין או לאבקת קולגן:

  • תמיכה בייצור קולגן בגוף במקומות כמו עור,פרקים,כלי דם.
  • דרך לצרוך חלבון עתיר בחומצות אמינו ייחודיות כמו גליצין.(וגם הידרוקסי פרולין והידרוקסי ליזין)
  • דרך לצרוך חלבון נקי מאד וקל מאד לספיגה בהשוואה למאכל חיות משק (פרה,תרנגולת, הודו..) שמכילות אנטיביוטיקה,הורמונים וחידקי סלמונלה.
  • דרך להתמודד עם הירידה בייצור קולגן עם הזדקנותנו

 
הקולגן מופק מפרות או מחזירים או מתרנגולות או מדגים. קולגן הדגים שהוא הקרוב ביותר במבנהו לקולגן אנושי יכול להיות מופק מעור הדג אבל אז הוא יכול להכיל שאריות של מתכות כבדות או להיות מופק מקשקשי הדג ואז הוא נקי לחלוטין מזיהום.
חלבון הקולגן הארוך מפורק על ידי אנזימים בתהליך שנקרא הידרוליזה , לחומצות אמינו בודדות או צברים של 2-3 חומצות אמינו. לקולגן הידרוליזט אין טעם ואין ריח והוא יכול להיות מומס בכל נוזל ובכל טמפרטורה.
בד”כ לא נצפו שום תופעות לוואי למזון זה אך ,כמו לכל מזון ,יש אנשים האלרגיים לחלבון מפרות או אלרגיים לדגים מסוימים. אנשים עם בעיות בריאות מאד מורכבות כמו אי ספיקת כבד או כליות קשים כדאי שיתייעצו עם דיאטנית או רופא לפני צריכת קולגן.
המינון שנחקר היה בד”כ בין שלושה לעשרה גרם ביום. ההשפעה על הפרקים הושגה בד”כ במינון הגבוה יותר (עשרה גרם ביום). במחקר על האתלטים השתמשו החוקרים גם ב- 10 גרם.
אני לוקח 10 גרם ביום וצורך אותם בצורה הנקראת BULLETPROOF COFFEE . אני מכין אספרסו כפול ארוך ומערבב לתוכו 10 גרם קולגן ושמן קוקוס. כך אני מקבל ארוחת בוקר חלבונית שומנית ללא כל סוכר. ניתן פשוט לערבב 5-10 גרם של קולגן בכל נוזל אחר – תה,שייק,מרק, מים.
כדי להשיג את יתרונות הקולגן מומלץ לצרוך אותו יום יום (כך נעשה במחקרים) ואני ממליץ לשלב את הקולגן עם לקיחת ויטמין סי שכאמור הוא קופקטור הכרחי בייצור שרשראות הקולגן.
 

  1. Molecular Cell Biology. 4th edition.Lodish H, Berk A, Zipursky SL, et al.New York: W. H. Freeman; 2000
  2. Collagen types. Molecular structure and tissue distribution Burgeson R.E.,  Nimni M.E.. Clin Orthop (1992) 282:250–272.
  3. The extracellular matrix modulates fibroblast phenotype and function in the infarcted myocardium. Dobaczewski M1, de Haan JJ, Frangogiannis NG J Cardiovasc Transl Res. 2012 Dec;5(6):837-47
  4. Matrix metalloproteinase-13/collagenase-3 deletion promotes collagen accumulation and organization in mouse atherosclerotic plaques. Deguchi JO, Aikawa E, Libby P, Vachon JR, Inada M, Krane SM, Whittaker P, Aikawa M Circulation. 2005 Oct 25; 112(17):2708-15
  5. Vitamin C, Collagen, and Cracks in the Plaque. Peter Libby and Masanori Aikawa March 26, 2002 editorial in circulation
  6. Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study. Proksch E1, Segger D, Degwert J, Schunck M, Zague V, Oesser S.Skin Pharmacol Physiol. 2014;27(1):47-55
  7. Oral intake of specific bioactive collagen peptides reduces skin wrinkles and  increases dermal matrix synthesis. Proksch E, Schunck M, Zague V, Segger D, Degwert J, Oesser S. Skin Pharmacol Physiol. 2014; 27(3):113-9
  8. Collagen hydrolysate intake increases skin collagen expression and suppresses matrix metalloproteinase 2 activity Zague V., De Freitas V., Rosa M. D. C., De Castro G. Á., Jaeger R. G., MacHado-Santelli G. M.. Journal of Medicinal Food. 2011;14(6):618–624.
  9. Dietary Supplementation with Specific Collagen Peptides Has a Body Mass Index-Dependent Beneficial Effect on Cellulite Morphology Michael Schunck,1 Vivian Zague,2 Steffen Oesser,1 and Ehrhardt Proksch. J Med Food. 2015 Dec 1; 18(12): 1340–1348.
  10. Skin Antiageing and Systemic Redox Effects of Supplementation with Marine Collagen Peptides and Plant-Derived Antioxidants: A Single-Blind Case-Control Clinical Study. De Luca C1, Mikhal’chik EV2, Suprun MV2, Papacharalambous M3, Truhanov AI4, Korkina LG5
  11. Oral administration of marine collagen peptides prepared from chum salmon (Oncorhynchus keta) improves wound healing following cesarean section in rats. Wang J, Xu M, Liang R, Zhao M, Zhang Z, Li Y Food Nutr Res. 2015; 59():26411.
  12. Biomarine extracts significantly protect from ultraviolet A-induced skin photoaging: an ex vivo study. Marotta F, Kumari A, Yadav H, Polimeni A, Soresi V, Lorenzetti A, Naito Y, Jain S Rejuvenation Res. 2012 Apr; 15(2):157-60
  13. The effect of oral ingestion of collagen peptide on skin hydration and biochemical data of blood. Sumida E et al . J Nutr Food 7:45-52 ,2004
  14. Effect of daily gelatin ingestion on human scalp hair. Scala J et al.,.Nutr Rep Int 13:579-592 (1976)
  15. Effects of fish collagen peptides on collagen post-translational modifications and mineralization in an osteoblastic cell culture system. Yamada S, Nagaoka H, Terajima M, Tsuda N, Hayashi Y, Yamauchi M
  16. Role of collagen hydrolysate in bone and joint disease. Moskowitz RW1 Semin Arthritis Rheum. 2000 Oct;30(2):87-99.
  17. Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature Bello A. E., Oesser S. Current Medical Research and Opinion. 2006;22(11):2221–2232.
  18. 24 Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Clark KL1, Sebastianelli W, Flechsenhar KR, Aukermann DF, Meza F, Millard RL, Deitch JR, Sherbondy PS, Albert A. Curr Med Res Opin. 2008 May;24(5):1485-96
  19. Effect of collagen hydrolysate in articular pain: A 6-month randomized, double-blind, placebo controlled study. Bruyère O, Zegels B, Leonori I, Rabenda V, Janssen A, Bourges C, Reginster JY Complement Ther Med [Internet] 2012 2014];20(3):124-30.:
  20. A nutritional intervention study with hydrolyzed collagen in pre-pubertal spanish children: influence on bone modeling biomarkers. Martin-Bautista E1, Martin-Lagos JA, Miranda-Leon MT, Muñoz-Torres M, Ruiz-Requena E, Rivero M. MartinJ Pediatr Endocrinol Metab. 2011;24(3-4):147-53
  21. Collagen supplementation as a complementary therapy for the prevention and treatment of osteoporosis and osteoarthritis: a systematic review Elisângela Porfírio1 , Gustavo Bernardes FanaroRev. Bras. Geriatr. Gerontol. Vol.19 no.1 Rio de Janeiro Jan./Feb. 2016
  22. Hydrolyzed collagen intake increases bone mass of growing rats trained with running exercise. Takeda S, Jong-Hoon P, Kawashima E, Ezawa I, Omi N J Int Soc Sports Nutr [Internet] 2013 [acesso em 6 maio 2014];10(35).Disponível em: http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-10-35.pdf
  23. Deficient synthesis of glutathione underlies oxidative stress in aging and can be corrected by dietary cysteine and glycine supplementation. Sekhar RV, Patel SG, Guthikonda AP, Reid M, Balasubramanyam A, Taffet GE, Jahoor F. Am J Clin Nutr. 2011 Sep;94(3):847-53
  24. Increasing glutathione concentrations with cysteine and glycine supplementation lowers inflammation in HIV patients. Sekhar RV1, Liu CW, Rice S AIDS. 2015 Sep 10;29(14):1899-900Clin Sci (Lond). 2014 Jan 1;126(1):19-29
  25. Effect of Increasing Glutathione With Cysteine and Glycine Supplementation on Mitochondrial Fuel Oxidation, Insulin Sensitivity, and Body Composition in Older HIV-Infected Patients Dan Nguyen, Jean W. Hsu, Farook Jahoor, and Rajagopal V. Sekhar ,J Clin Endocrinol Metab. 2014 Jan; 99(1): 169–177
  26. Glutathione Synthesis Is Diminished in Patients With Uncontrolled Diabetes and Restored by Dietary Supplementation With Cysteine and Glycine Rajagopal V. Sekhar, Siripoom V. McKay, Sanjeet G. Patel, Anuradha P. Guthikonda, Vasumathi T. Reddy, Ashok Balasubramanyam, Farook Jahoor Diabetes Care. 2011 Jan; 34(1): 162–167.
  27. The emerging role of glutathione in Alzheimer’s disease Saharan S, Mandal PK J Alzheimers Dis. 2014; 40(3):519-29.
  28. Neuroprotective effects of glycine for therapy of acute ischaemic stroke. Gusev EI, Skvortsova VI, Dambinova SA, et al. Cerebrovasc Dis 2000;10:49-60.
  29. Glycinergic augmentation of NMDA receptor-mediated neurotransmission in the treatment of schizophrenia. Heresco-Levy U1, Silipo G, Javitt DC. Psychopharmacol Bull. 1996;32(4):731-40.
  30. Double-blind, placebo-controlled, crossover trial of glycine adjuvant therapy for treatment-resistant schizophrenia.. Heresco-Levy U, Javitt DC, Ermilov M, et al Br J Psychiatry 1996;169:610-7.
  31. The sleep-promoting and hypothermic effects of glycine are mediated by NMDA receptors in the suprachiasmatic nucleus. Kawai N1, Sakai N2, Okuro M3, Karakawa S1, Tsuneyoshi Y1 Neuropsychopharmacology. 2015 May;40(6):1405-16
  32. The effects of glycine on subjective daytime performance in partially sleep-restricted healthy volunteers. Bannai M1, Kawai N, Ono K, Nakahara K, Murakami N. Front Neurol. 2012 Apr 18;3:61.
  33. L-Glycine: a novel antiinflammatory, immunomodulatory, and cytoprotective agent. Zhong Z1, Wheeler MD, Li X, Froh M, Schemmer P, Yin M, Bunzendaul H, Bradford B, Lemasters JJ. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2003 Mar;6(2):229-40
  34. Marine fish-derived bioactive peptides as potential antihypertensive agents. Kim SK, Ngo DH, Vo TS. Adv Food Nutr Res. 2012;65:249-60
  35. Therapeutic effects of marine collagen peptides on Chinese patients with type 2 diabetes mellitus and primary hypertension. Zhu CF, Li GZ, Peng HB, Zhang F, Chen Y, Li Y. Am J Med Sci. 2010 Nov;340(5):360-6

 

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

22 מחשבות על “קולגן”

  1. ד”ר הרלינג היקר תודה רבה רבה על המידע ששלחתי לי במייל אפרסם בפייסבוק כי זה באמת שווה גם שווה
    תודה רבה נעמי וייס

    הגב
  2. מרתק. היכן ניתן להשיג אבקת קולוגן?
    אחרי כמה זמן ניתן להבחין בשיפור?
    וכיצד השיפור יבוא לידי ביטוי אצל מי שסובל ממספר מחלות אוטואימיוניות הקשורות למיסור בקולוגן?
    תודה על המידע

    הגב
    • ניתן להשיג בחנויות טבע או דרך האינטרנט. מינון של 10 גרם ביום. שיפור אחרי חודש. רוב האנשים מדווחים על תחושה כללית שמרגישים יותר נוח בגוף. מתחילים להרגיש אחרי כחודש. אין לי מספיק ניסיון כדי לצפות מה קורה במחלה אוטואימונית.

      הגב
  3. אם אין לי בעיות שמעידות על חוסר בקולגן, מאיזה גיל מומלץ להתחיל לצרוך קולגן בצורת אבקה באופן יום יומי?

    הגב
  4. ד”ר הרלינג היקר, לפני כשלוש שנים לקחתי קולגן והפסקתי לצערי -רציתי לשאול אותך אם זה בסדר לקחת את הקולגן על בסיס קבוע -לא צריך לעשות הפסקות לאחר תקופה מסויימת? והאם עדיפות לקחת אותו עם נוזל ולא עם מזון משפיעה יותר טוב.
    אהבתי את המידע -תודה לך
    מיכלי

    הגב
  5. שלום רב, מעונינת לדעת אם אישה שמזריקה חומצה הילארונית בפנים יכולה לקחת תוסף קוגן? איןבעיה עם זה? תודה מראש אורלי

    הגב
  6. הי, אני בת 30 פלוס,
    התחלתי ליטול תוסף טבליות של קולגן +חומצה הילרואנית של סולגאר, למטרות קוסמטיות, אני רוצה לשפר את מראה העור או לפחות לעכב.
    ברכיבים כתוב קולגן סוג 2, ולאחר שיטוט בגוגל הבנתי ש2 יעיל יותר לענייני סחוס ולעומת זאת סוג 1 הוא מתאים יותר לעור. האם זה נכון?

    הגב
    • סוג אחד ושלוש הם הסוגים שנמצאים בעור. תכלס הרכב חומצות האמינו דומה וההפרדה לסוגים היא שיווקית בעיקר. המינון של סוג שתיים הוא מאד נמוך לעומת המחיר שהוא מאד יקר. לעור פנים, ולפסיה מתאים יותר סוג 1+3 5-10 גרם ביום

      הגב
  7. הי,
    על איזה חברה אתה ממליץ? קראתי על קפסולות קולגן ליפט של חברת אבל יש בהם רק 300 מ”ג קולגן לקפסולה. והן ממליצים לקחת 2 ביום. ואתה רשמת שמומלץ 10 גרם ביום.

    תודה.

    הגב
    • קפסולות לא מומלצות בגלל שקשה להגיע למינון של 5-10 גרם. רק לקיחה היומית במינון מספיק לאורך חודשים יכולה להביא לתוצאות

      הגב
  8. שלום ד״ר
    קניתי קולוגן בתוספת ויטמין c וחומצה
    מהאנטרנט, אבל זה לא אבקה זה בא בקפסולות
    ורשמו שכדאי לקחת שתי קפסולות ביום כדי לקבל תוצאה
    החברה היא myven ורשום cologen lift
    האם פעם שמעת על הקפסולות האלה
    יש סיכוי שיהיה זיופים במוצר !

    הגב
    • אני לא מכיר את כל החברות. בעיקרון המינון המינימלי שעובד לפי המחקרים הוא 5 גרם. קשה להגיע למינון הזה בקפסולות לכן עדיף אבקה מחברה אמינה

      הגב
  9. שלום ד”ר הרלינג

    בעבר נטלתי ג’לטין מבקר.
    בשני הניסיונות שעשיתי, כעבור שבועיים הופיע פצע הרפס.
    יש לציין שאינני סובלת מהתפרצות של הרפס יותר מעשור, והפצעים הופיעו מחדש רק כשלקחתי את התוסף.
    הקשר שמצאתי הוא שהג’לטין עשיר בארגינין, ולכן יכול לגרום להתפרצות.
    שאלותיי:
    האם תוסף מדגים, יהווה פחות טריגר להרפס?
    האם תיסוף גם של ליזין ימנע התפרצות? ואם כן, באיזה יחס של ג’לטין/ליזין?

    רב תודות,
    נויה

    הגב
  10. דר שלום לך אני לוקחת כל יום כדור ביוטין האם זה מחליף את א קת הקולגון ? במידה ולא האם אפשר לקחת את שניהם? תודה

    הגב
  11. שלום ד”ר הרלינג
    רציתי לשאול אני בחור רזה וכמעט לא שותה אלכוהול ובבדיקת דם יש לי תמיד GGT גבוה של 115 ובחודשים האחרונים התחלתי לצרוך אבקת קולגן 4 גרם פעמיים ביום ובבדיקת דם הGGT עלה ל 149 ואחרי חודש ל 182 ובבדיקת אולטרסאונד הכל תקין, האם זה קשור לצריכת הקולגן?

    הגב
  12. יודעת שהפוסט הזה ישן אבל רציתי לדעת איזו אבקת קולוגן אתה לוקח דוקטור(:
    מקווה שאתה רואה תגובות של פובטים ישנים
    מלא תודה
    ליזי

    הגב
  13. דר הרלינג שלום, רוצה לדעת האם בלקיחת קולגן במינון המומלץ יש סיכון לפגיעה בכליות? האם אין עומס על הכליות בפינוי ? אשמח לדעת קצת יותר פרטים. תודה

    הגב
  14. ד”ר הרלינג שלום רב, תודה על המאמר המצוין.

    שאלה לגבי הפקת הג’לטין ו/או הקולגן.
    קראתי שההפקה שלהם כרוכה בין השאר בהשרייה של העצמות והעורות בכימיכלים, האם העובדה הזו עלולה לפגוע בבריאות בשימוש לאורך זמן.
    האם צריכה של ג’לטין שקולה לזו של קולגן

    בברכה ובתודה מראש
    גיל

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 30/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור