חובה! סדנת היהלום אביב 2024

אני יכול לחשוב, אני יכול לחכות, אני יכול לצום

והפעם בנימה רוחנית משהו.
בודהה

המשפט מעורר ההשראה של השבוע

מתוך ספרו הידוע של הרמן הסה – “סידהרתא” שפורסם 1922 על רקע שהותו של הסופר הגרמני בהודו – גיבור הספר סידהרתא בן דמותו של בודהה מגיע למין “ראיון עבודה” אצל סוחר עשיר בשם קמהסוומי – האחרון שואל אותו “…. מה יש לך לתת? מה למדת? מה אתה יכול לעשות?” עונה לו סידהרתא – “אני יכול לחשוב, אני יכול לחכות, אני יכול לצום”. “זה הכל?” שואל קמהסוואמי.
” כן אני מאמין שזה הכל”
“ואיך אתה משתמש בזה? למשל לצום? למה זה טוב?” תמה קמהסוואמי
עונה סידהרתא – ” … כשלאדם אין מה לאכול, צום הוא הדבר החכם לעשות,… כאשר הוא רעב הוא יכול לחכות בשלווה, ללא תחושת דחיפות… למשך זמן ארוך הוא יכול לתת לרעב לקנן בו ויכול לצחוק על כך”
אני חושב על המשפט הזה כאשר אני ביום הרביעי של הצום שלי עצמי. אני חושב ,אני מחכה, אני צם. עד מחר – היום החמישי.
למה זה טוב? שאלה מצויינת. המחקר של פרופסור ולטר לנגו מאוניברסיטת דרום קליפורניה מלמד אותנו שהגוף מפרק חלבונים ותאים מקולקלים דרך מנגנוני אוטופגיה (עיכול  עצמי) ואפופטוזיס (מתן פקודה לתאים למות) כאשר מתחילים שוב לאכול הגוף בונה את התאים והחלבונים מחדש מתאי גזע ולמעשה מרענן כך את תאי הגוף. אברי הגוף מצטמצמים בגודלם בזמן הצום וספירת הדם הלבנה יורדת. הגוף בחוכמתו יודע לתת פקודה לתאים מסויימים של מערכת החיסון להתאבד. אלה הם תאים שמעורבים בפעילות מערכת החיסון נגד הגוף עצמו וגורמים למחלות אוטואימוניות.
מעבר לכך צום גורם לגוף להפריש לתקופה של מספר ימים כמות  גדולה מהרגיל של הורמון גדילה ועל ידי כך לתקן ולבנות מחדש את עצמו.
בשנים האחרונות הצטבר מידע מחקרי רב על צום ועל שיטות שונות של צום לסירוגין. כאשר אנחנו לא אוכלים, בצורה מבוקרת כמובן, ותחת ייעוץ רפואי במידה ויש לנו מחלות כרוניות, אנחנו מפעילים סטרס מסויים על הגוף. סטרס הישרדותי זה משפעל בגוף תוכנות הגנה מגוונות כדי לייעל את פעילותו ותפקודו.
בחברת השפע שלנו עתירת הגירויים, עתירת הסיפוקים המידיים ועתירת המזון הטעים, המהיר והזמין מומלץ מדי פעם – לחשוב ,לחכות ולצום.
 

טיפ הבריאות של השבוע

יתר לחץ דם הוא בעיה שכיחה ביותר באוכלוסיה המבוגרת. מספר מזונות עוזרים לנו להוריד את לחץ הדם. למזונות אלו יש צבע אופייני ביותר – אדום בדיוק כמו צבע הדם.
סלק, רימון,עגבנייה, יין אדום – הם מזונות בריאים ביותר שיודעים להוריד במספר נקודות את לחץ הדם. הסלק במיוחד חביב עלי שכן במחקרים לא מעטים התגלה כי הסלק שמכיל תרכובות חנקן ובטאין, משפר פעילות ספורטיבית בנוסף לכך שהוא מוריד לחץ דם.

(Inorganic nitrate and beetroot juice supplementation reduces blood pressure in adults: a systematic review and meta-analysis.

Siervo M1, Lara J, Ogbonmwan I, Mathers JC.

J Nutr. 2013 Jun;143(6):818-26. doi: 10.3945/jn.112.170233. Epub 2013 Apr 17)

(Betalain-rich concentrate supplementation improves exercise performance and recovery in competitive triathletes.

Montenegro CF1, Kwong DA1, Minow ZA1, Davis BA2, Lozada CF1, Casazza GA

Appl Physiol Nutr Metab. 2017 Feb;42(2):166-172.)

העגבניה עשירה בליקופן, פיגמנט הנותן לעגבניה את צבעה האדום. הפיגמנט נמצא בעגבניה כדי להגן עליה ולכן תמיד לפיגמנטים מהצומח יש תפקיד במערכת החיסון של הצמח עצמו. אנחנו נהנים מתפקודים אלו בעצמנו שכן הליקופן הוא נוגד חימצון רב עוצמה. הוא נחקר לא מעט ונמצא כמגן בפני סרטן ערמונית, תומך בבריאות הלב וכלי הדם תומך בבריאות העיניים תומך בבריאות העצם ועוד.

ההרצאה מעוררת ההשראה של השבוע

השבוע נתקלתי, בהמלצת מטופלת, בהרצאתה המאד פופלרית של אניטה מורג’ני ( ANITA MOORJANI) ב-TED על חווית המוות החוץ גופית שלה. זה החזיר אותי לספרו המרתק והמאתגר את השכלתנים שביננו של ד”ר אבן אלכסנדר- נוירוכירורג מארה”ב-“הוכחה לגן עדן” שחווה חוויה דומה.


בשני המקרים הללו נצלו האנשים ממוות בטוח לפי הרופאים וחזרו לחיים בריאים אך עם תובנות מפליגות לגבי העולם שמעבר.
אניטה ואבן לא חיפשו שום דבר רוחני ומסעיר בחייהם אך המשהו הזה מצא אותם.
בספרו של הרמן הסה גם כתוב
מתוך הספר סידהרתא
 
המטופלת שהמליצה לי על ההרצאה מתמודדת עם סרטן מתקדם וסופני, היא מצאה נחמה באמונה במשהו שנמצא מחוץ לעולם הכימותרפיה וההקרנות שמחפש להשמיד גידולים.

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

2 מחשבות על “אני יכול לחשוב, אני יכול לחכות, אני יכול לצום”

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 30/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור