חובה! סדנת היהלום אביב 2024

"אני מבלה הרבה שעות בכתיבה, הליכה ושירה" – לואיג'י קורנרו, בגיל 95.


 

האיש מעורר ההשראה של השבוע – לואיג’י קורנרו (1454-1556)

219,632  הם מספר הספרים באמזון תחת הכותרת ספרי דיאטה/תזונה. הספר הראשון ברשימה שקפץ לי הוא “מטבוליזם מהיר- איך לאכול יותר ולרדת יותר במשקל”  .יותר למטה ברשימה -“רעב לשינוי – זרוק את הדיאטות, כבוש את ההשתוקקויות ותאכל את דרכך לבריאות כל חייך” וכן הלאה
השמות מבטיחים, הסופרים בתמונה רזים וקורנים והחיים יפים. אנחנו, לעומת זאת, מתמודדים עם מגיפת השמנה  שסופה לא נראה לעין.
בין כל הספרים מסתתר לו ספר אחד שמתהדר בתואר המכובד- ספר התזונה הראשון שנכתב שמופיע באמזון (הוא לא ספר התזונה הראשון בכלל שנכתב, כאן אולי הרמב”ם ורופאים יונים קדומים מחזיקים בתואר)
מעטים שמעו על לואיג’י קורנרו, אך האיטלקי שנולד ב-1454 בפדואה כתב בשנותיו האחרונות את ספר העזרה העצמית שלו- “שיחות על חיים פיכחים ומרוסנים” (DISCOURSE ON SOBER AND TEMPRATE LIFE) .  לקרוא ספר מהמאה ה-16 הוא משימה לא פשוטה למח מערבי ,ישראלי ויהודי.  אבל כאשר אני עוצם את העיניים אני מרחף במכונת הזמן ומקבל השראה רבה מאנשים ממקום אחר וזמן אחר: לואיג’י הלבוש בגלימות ימי הביניים, מתייעץ עם רופאים מלומדים בונציה.
לואיג’י קורנרו חי עד גיל 102 בבריאות מצויינת .הוא ייחס את בריאותו לשינויים שעשה בחייו עת הגיע לגיל ארבעים פלוס. בגלל אורח חיים “פרוע”, רופאיו אמרו לו שהוא חייב לרסן את עצמו אחרת ,כמו שאומרים באיטלקית – “הלך עליך”. ה”פיכחות” של לואיגי’ מורכבת לדבריו משני מרכיבים – איכות וכמות. איכות –משמעה לא לאכול שום דבר שמזיק לקיבה וכמות משמעה לא לאכול יותר ממה שהקיבה יכולה לעכל. לדבריו כאשר אדם מגיע לגיל ארבעים ויותר הוא מסוגל להבין כבר מה הכמות והאיכות של המזון אותו הוא אוכל. לפיכך עם חלוף השנים הקטין לואיג’י את כמות האוכל אותו הוא אכל והיה כנראה הראשון בהיסטוריה שיישם וכתב על  “צימצום קלורי” – ( CALORIC RESTRICTION).
תקינות פוליטית מודרנית ,לא תמצאו בטקסט ארכאי זה:
“… אחרים אומרים שעדיף לחיות עשר שנים פחות ולא לרסן את התיאבון. לכך אני עונה, שאריכות ימים צריכה להיות מוערכת מאד על ידי אנשים חכמים, אחרים שלא מעריכים זאת הם בושה למין האנושי כך שמותם הוא בעצם שירות לחברה”
ועוד הוא כותב- “… אני אוכל בכמות שרק תספיק להחזיק את הגוף והנשמה שלי ביחד… לחם, פנדו ( מרק לחם), מרק עם ביצה, מיני דגים ועופות”.
קולו של לואיג’י נבלע ונאלם דום בקקופוניה המודרנית של ספרי תזונה,יועצי תזונה, כתבות על תזונה, מומחים, מסעדות, תרופות ופחם פעיל להקלה על הגזים. אבל אולי המסר שלו בעצם מספיק לנו.
עוד אנחנו לומדים מלואיג’י שתובנות לגבי בריאות ואריכות ימים יכולות להגיע מאדם שהוא לא מדען ורופא אלא סתם חכם. ועוד אנחנו לומדים שעדיף למלומדים שביננו לכתוב את ספריהם על תזונה עת הגיעם לגיל מופלג בעצמם. ולבסוף אנחנו למדים שניתן איכשהו להאריך ימים בצורה חיננית בלי – ביטוח בריאות, רפואה מודרנית, אכילת פירות וירקות ואגוזים ובלי נטילת שום תוסף תזונה.
כאשר ספרתי על לואיג’י למטופלת שלי היא ספרה לי שלפני 20 שנה כאשר בעלה עבר ניתוח לב לא היה לה זמן לאכול, אז היא פשוט אכלה רק חמישה כריכים עם לחם לבן קל מפוזרים לאורך היום. חודש וחצי עברו ועשרים ק”ג נשרו לבלי שוב.

טיפ בריאות

הקיץ שהגיע למחוזותינו גורם לנו מדי פעם להשתמש בביטוי ” חם פה כמו בסאונה”. מסתבר שסאונה היא לא רעיון גרוע בכלל, תשאלו את הסקנדינבים. חשיפת הגוף לחום גבוה גורמת למספר תהליכים פיזיולוגיים כמו הרחבת כלי דם, העלאת קצב הלב ושחרור חלבונים הנקראים HEAT SHOCK PROTEINS. חלבונים אלו נחקרים רבות לאחרונה, והתגלה שיש להם תפקיד חשוב בשמירה על מבנה תקין של חלבוני הגוף. אחד ממנגנוני הזיקנה הוא יציאה ממבנה תקין של חלבונים והצטברות דביקה ולא מסיסה שלהם.  מחלת אלצהיימר ופרקינסון מתאפיינות בצברי חלבונים “מקולקלים” במח. במחקר מפינלד התגלה שסאונה מגינה בפני מחלות לב ,דמנציה ומורידה תמותה מכל סיבה בעיקר בשימוש כמעט יומי לפחות עשרים דקות. אני מניח ששהייה והזעה בחום יולי אוגוסט או פעילות גופנית עצימה בחום מביאה לאפקט דומה. כך שבעוד אנו מקללים את מזג האוויר או את המזגן המקולקל למעשה בגוף שלנו מתוקנים חלבונים במח ומורחבים כלי הדם שלו. (עוד על הדרכים לעשות סאונה וסוגי הסאונות השונות בלקטים הבאים).
סאונה לאחר פעילות גופנית מומלצת במיוחד כפי שאני מקפיד לעשות כבר שנים. מחקר קטן שנעשה לפני עשר שנים מלמד אותנו שהרגל זה יכול לשפר את הביצועים הספורטיביים שלנו.

-Sauna bathing is inversely associated with dementia and Alzheimer’s disease in middle-aged Finnish men-                Age Ageing. 2017 Mar 1;46(2):245-249. doi: 10.1093/ageing/afw212

-Association between sauna bathing and fatal cardiovascular and all-cause mortality events.-

Laukkanen T1, Khan H2, Zaccardi F3, Laukkanen JA1.

JAMA Intern Med. 2015 Apr;175(4):542-8. doi: 10.1001/jamainternmed.2014.8187

.Effect of post-exercise sauna bathing on the endurance performance of competitive male runnerScoon GS1, Hopkins WG, Mayhew S, Cotter JD

J Sci Med Sport. 2007 Aug;10(4):259-62. Epub 2006 Jul 31

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

מחשבה 1 על “"אני מבלה הרבה שעות בכתיבה, הליכה ושירה" – לואיג'י קורנרו, בגיל 95.”

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור