חובה! סדנת היהלום אביב 2024

"כולם רוצים פתרונות קסם לבעיות שלהם אבל אף אחד לא מאמין בקסמים" (אליסה בארץ הפלאות)


 

“כולם רוצים פתרונות קסם לבעיות שלהם אבל אף אחד לא מאמין בקסמים” (אליסה בארץ הפלאות)

“אני לא לוקח סמים, אני סמים” ( סלבדור דלי)

 
איזה אסוציאציה מעוררת אצלנו המילה-פטריה?.  כאשר רופא שומע את המילה פטריה הוא חושב מייד על פטריה עסיסית בין אצבעות הרגליים או בחלקי גוף אחרים . אנחנו מכירים את פטריית שמש – אותם כתמים לבנים על הגב המופיעים בקיץ עם התכהות העור. חלקנו אולי חושבים על פטריות שמפיניון עם פסטה טעימה. אך מעטים  יודעים שעולם הפטריות הוא עולם מרתק שאנחנו בעצם חייבים לו הכל. הפטריות, נמצאות בכל מקום, ולמעשה הן הקרקע עליה אנחנו דורכים וממנה אנחנו אוכלים. כל צמח נמצא במערכת גומלין מורכבת עם פטריות ולכל פטריה יש מערכת גומלין מורכבת עם חיידקים רבים הסובבים את הקורים שלה.
הפטריות אחראיות גם לתרופות רבות. כל ההילה של הרפואה המודרנית היא בזכות פטריה. זוהי כמובן האנטיביוטיקה פניצילין. שבזכותה, לראשונה בהיסטוריה האנושית, רופא יכול היה להזריק תרופה לאדם גוסס ותוך 24 שעות הוא פשוט היה מחלים.  תרופה נוספת שמוצתה מפטריה  היא המבסטטין שזוהתה על ידי חוקר יפני בשם אקירה אנדו בסוף שנות השבעים והפכה לקבוצת התרופות להורדת קולסטרול הנקראת הסטטינים שהפכה להיות  גם קבוצת התרופות הרווחית ביותר בהיסטוריה. בשני המקרים מדובר במולקולות אנטיביוטיות שהפטריה מפרישה כדי להגן על עצמה.
מערכת הקורים התת קרקעית של הפטריות היא עצומה בגודלה ודומה לחלוטין למערכת העצבים שלנו או למערכת התקשורת באינטרנט. מערכת זאת למעשה מרשתת את כל אדמת כדור הארץ. המאמר המרתק מדה מרקר נותן לנו הצצה לעולם המיסתורי של הפטריות.
הפטריות הן בתי חרושת לכימיקלים מעניינים. במזרח משתמשים בפטריות רפואיות כבדרך שגרה לטיפול תומך בסרטן. פטריית “זנב ההודו” (TURKEY TAIL) למשל נחקרה בסרטן השד ובהרצאתו של פול סטמט ( PAUL STAMETS) בפני פורום אוניברסיטת הסינגולריות, הוא מספר שריפא כך את אימו בת ה- 83 מסרטן השד דרגה 4 אחרי שנתנו לה 3 חודשים לחיות. (1) . סטמט, בדיבורו הגמלוני והמתנשף ובמפלי השמות הלטיניים של פטריות שהוא שופך מפיו, שייך לקבוצת אנשים חדורי סקרנות מדעית אינסופית עם מוטיבציה גבוהה לחולל שינוי לטובה בחיי האנושות ועם אהבה חסרת גבולות לטבע. אנשים אלו מצליחים  להאט את נושאת המטוסים הענקית הזאת שנקראת ה-“כלכלההמודרנית/אינטרסיםפוליטיים/אמזוןגוגלפייסבוקמיקרוסופטאפל/ישיבהמולמחשב”. סטמט מעורר השראה שכן הוא, בניגוד אלינו, עושה משהו כדי להילחם בדעיכה של השונות הביולוגית בטבע ובהכחדת המינים העצומה שמתרחשת במאה השנה האחרונות. נודה, התמוטטות של כוורות  דבורים ברחבי העולם הם נושא שמדגדג את הפטריה בציפורן הקטנה של כף רגלנו השמאלית.
עוד מדען בקבוצה הוא דניס מקנה ( (DENIS MCKENNA) ועוד אחד הוא רולנד גריפית (DR ROLAND GRIFFITHS)   פרופסור בכיר לפרמקולוגיה בבית הספר לרפואה של ג’והן הופקינס בארה”ב ומה שמשותף לשלושת החוקרים הללו מלבד היותם מדענים בכירים החוקרים את השפעת הכימיקלים מפטריות על התודעה האנושית בבריאות ובחולי, הוא ההתנסות המיסטית שלהם עם פטריות הזיה. ובעוד אנו נוטים לחשוב שפטריות הזיה הם סמים שטובים לטיולים אחרי צבא, להיפים משנות השישים ולאינדיאנים פרימיטיביים ביערות הגשם הרי שלמדע המודרני יש עמדה שונה בתכלית לגבי הכימיקלים האלו שרוקדים עם המין האנושי כבר אלפי שנה.
אני  ממליץ לשמוע את הרצאתו השנויה במחלוקת של גרהם הנקוק מ-2013 ב-  TED .  גרהם הוא עיתונאי וסופר אנגלי ותיק, שכותב ספרים החוקרים את אזור הדימדומים של ההיסטוריה האנושית. הוא טוען שמחקר אלטרנטיבי מראה שפטריות הזיה בעצם דחפו את המין האנושי למצב התודעתי בו אנחנו נמצאים היום.
המדע העכשווי חוקר במרץ שתי מולקולות שמוצאן מצמחים- פסילוסיבין (PSILOCYBIN) שמקורו מפטריות ו- DMT  שידוע יותר בכינויו- אייווסקה.
לפי המחקרים הראשוניים בשטח שימוש חד או דו פעמי בכימיקלים אלו מרפא(!!!) דיכאון ,חרדה והתמכרויות בשיעורים גבוהים בהרבה מהתרופות הסימפטומטיות הנוכחיות כגון פרוזק ואחיותיה.
(2,3,4).
יחד עם השימוש, הלגיטימציה והלגליזציה של קנביס ייתכן שהעתיד הדי קרוב ייצבע בצבעים עזים ועליזים. והרופא יוכל לחזור ולהציע פתרונות קסם.
 

טיפ הבריאות של השבוע:

אני נתקל פה ושם באנשים שלוקחים מולטיויטמינים המכילים חומצה פולית, או מטופלים עם ערכים נמוכים של חומצה פולית בדם המתייעצים איתי אם ליטול חומצה פולית, או כאלה שכבר נוטלים חומצה פולית במינון גבוה ולכולם אני ממליץ בעדינות ובידידות להפסיק לאלתר את הצריכה של ויטמין זה בצורתו הסינטטית ולצרוך אותו רק דרך מזונות או לטרוח ולחפש חומצה פולית בצורה הפעילה שלה( מתילטטרהידרופולט).
למה ומדוע? חומצה פולית היא הצורה הסינטטית של הויטמין המופיע בטבע בצורות אחרות (חומצה פולינית, מתיל טטרה הידרופולט). התאים שלנו צריכים להמיר את הצורה הסינטטית לצורה הביולוגית הזמינה. לא כל החומצה הפולית מומרת ומה שנשאר ממשיך לטייל בדם ופוטנציאלית יכול להזיק לבריאותנו.
עודפי החומצה הפולית הסינטטית יכולים לפגוע בתת אוכלוסייה של מערכת החיסון הנקראת בשם המעניין- “תאים ההורגים בטבעיות” ( NATURAL KILLER CELLS). תאים אלו הם חיילי קומנדו של הזרוע של מערכת החיסון הנקראת – מערכת החיסון המולדת (INNATE IMMUNE SYSTEM). הם תוקפים מיד תאי סרטן חדשים שנוצרו בגוף ותאים המכילים וירוסים. תפקוד טוב של הרוצחים היעילים האלו הוא קריטי לחיים ארוכים וטובים נטולי סרטן ודלקות בדרכי הנשימה.
מספר מחקרים אף מראים שצריכה של חומצה פולית מעלה את הסיכון ללקות בסרטן המעי הגס.
המינון המומלץ ללקיחה לפני הריון מתוכנן ובזמן הריון, של חומצה פולית, הוא נמוך (400 מיקרוגרם)  וקצר טווח, לכן יש להמשיך בהמלצה ללקיחה לנשים.
אם אנחנו רוצים לתמוך בתפקודם של תאי שייטת 13 אלו הרי  שפטריית המרפא שיטאקה הזמינה מאד בחנויות תעשה זאת בשימחה. לכן אני ממליץ לצרף לסל הקניות שלכם פטרייה טעימה זו ( המופיע פה ושם גם במסעדות יפניות במאכלי סושי ומרקים) לבשל אותה במים רותחים  עד שהיא מתרככת ולהוסיף אותה למשל ( כמו שחמותי אוהבת לעשות) לפשטידת פטריות.
 
High folic acid intake reduces natural killer cell cytotoxicity in aged mice
Sawaengsri H, Wang J, Reginaldo C, Steluti J, Wu D, Meydani SN, Selhub J, Paul L.
J Nutr Biochem. 2016 Apr;30:102-7.
Folate intake and bowel cancer risk
John C. Mathers
Genes Nutr. 2009 Sep; 4(3): 173–178
Consuming Lentinula edodes (Shiitake) Mushrooms Daily Improves Human Immunity: A Randomized Dietary Intervention in Healthy Young Adults.
Dai X1, Stanilka JM1, Rowe CA1, Esteves EA2, Nieves C Jr1, Spaiser SJ1, Christman MC3, Langkamp-Henken B1, Percival SS1
J Am Coll Nutr. 2015;34(6):478-87
Impact of ingestion of rice bran and shitake mushroom extract on lymphocyte function and cytokine production in healthy rats.
Giese S1, Sabell GR, Coussons-Read M
J Diet Suppl. 2008;5(1):47-61
 
 

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור