חובה! סדנת היהלום אביב 2024

(COME TOGETHER (the beatles

 
 
 
“COME TOGETHER”  
(The Beatles)
 
יש מחקר אחד, שניתן לכנותו אב או אם כל המחקרים. זהו המחקר האורכי של אוניברסיטת הרווארד שהחל כבר ב- 1938. 268 גברים בשנה הראשונה שלהם בקולג’ גויסו ועם השנים התרחב המחקר ונחקרו גם בנות זוגם וגם הצאצאים שלהם. (בין הנחקרים היה גם אחד בשם ג’ון פ. קנדי לימים נשיא ארה”ב, לתקופה קצרה מדי). מבין המשתתפים הראשונים במחקר, 19 גברים עדיין חיים והם כולם באמצע שנות התשעים של חייהם. בהמשך גייס המחקר עוד 456 נחקרים משכונות עוני מבוסטון, ומתוכם עדיין חיים 40 היום.
שלושה דורות של חוקרים התחלפו במעקב ארוך השנים, שבחן את מצב בריאותם של הנחקרים באמצעות שאלונים מפורטים, בדיקות של ביומרקרים ובדיקות של רופאים ופסיכולוגים
מנהל המחקר הנוכחי הוא פסיכיאטר מהרווארד – ד”ר רוברט ולדינגר (ROBERT  WALDINGER), שהרצאתו ב-TED מרתקת ומעוררת הרשאה ומומלצת לצפיה.
בכמעט שמונים שנות המחקר (!) הצטברו כמויות אדירות של ידע ופורסמו לא מעט מחקרים בספרות המקצועית. מחקר שפורסם ב-2015 ,למשל, מצא שקשר בטוח עם בן הזוג בגיל השלישי מבטיח חיים מאושרים יותר ונטולי  דיכאון (1). ד”ר ג’ורג’ ווליאנט (George Vaillant ) שניהל את המחקר לפני ד”ר ולדינגר, כותב בספרו –    ” להזדקן היטב” (Aging Well: Surprising Guideposts to a Happier Life from the Landmark Harvard Study of Adult Development Paperback – January 8, 2003), שיש שישה פקטורים שמנבאים הזדקנות טובה – פעילות גופנית, העדר עישון, העדר אלכוהוליזם, משקל סביר ונישואים יציבים וגם – יכולת  התמודדות בוגרת עם העליות והמורדות של החיים.
לפי ד”ר וליאנט, כשהתחיל המחקר האורכי בשנות הארבעים של המאה הקודמת, לאף אחד לא היה אכפת מאמפתיה והיקשרות אבל ככל שחולפות השנים מתברר שהמפתח להזדקנות בריאה הוא יחסים, יחסים, יחסים.
היחסים חשובים יותר מקולסטרול, מגובה לחץ הדם ואפילו מהגנים שלנו ובטח שיותר מהתזונה שלנו.
יחסים בין אנשים החשובים אחד לשני תמיד היו פנים מול פנים. ביחסים כאלה “משהו” עובר בין האנשים. מה בדיוק עובר שם?
כדי להבין מה בדיוק עובר שם נבצע קפיצה אחורה בזמן. לפני יותר ממיליארד שנה הופיעו הפטריות על פני כדור הארץ, ולפני ארבע מאות שבעים מיליון שנה הופיעו הצמחים (אנחנו, בני האדם, הופענו לפני כמאתיים אלף שנה, לשם השוואה).כך שהמערכת המסועפת של צמחים ופטריות היא עתיקה ביותר. הפטריות והצמחים קשורים אחד לשני מתחת לאדמה בסבך של שורשים וקורי פטריות. אני ממליץ מאד לשמוע את הרצאתה של סוזנה סימרד. נדיר שאנחנו נחשפים, ביום יום, לעולמם של חוקרי היערות. סוזנה וחוקרים אחרים חושבים שהמערכת התת קרקעית המחברת בין עצים ופטריות דומה לאינטרנט. יש בה צמתים והיררכיות ומועברים בה לא רק מזון, אלא גם אינפורמציה.  על פני השטח העצים נפרדים אחד מהשני אך מתחת לפני השטח הם מחוברים לעשרות עצים אחרים.
האם גם אנחנו מתחת לפני השטח קשורים כמו העצים אחד עם השני?
התשובה היא כן. השורשים קיימים אך הם לא בספקטרום של האור הנראה.
כאשר שני בני אדם נפגשים מיד מתחילה העברת אנרגיה, העברת מידע והעברת מולקולות ותאים מאחד לשני . סוג אנרגיה אחד בלתי נראה הוא חום – קרינת אינפרא-אדום הנפלטת מגופנו (והיא הבסיס, למשל, לאמצעי ראיית לילה), אנרגיה אחרת שעוברת היא הפולס האלקטרומגנטי של הלב שיכול להגיע עד מטר מהגוף ומשתנה בהתאם לרגשות שלנו. שפת הגוף, טון הדיבור הם תדרים של קול ואור שמעבירים לנו אינפורמציה, וכמובן השיחה עצמה שגם בה מועבר ידע. במגע קרוב יותר, בדיוק כמו בעולם הצמחים/פטריות מועברים חיידקים ויצורים נוספים המועברים מעור לעור ומופרשים פרומונים, אותן מולקולות שמשפיעות על הריח שלנו ועל משיכה מינית. במגע הכי קרוב והכי אינטימי אנחנו ממש, איך לנסח זאת בעדינות, מחליפים תאים ואינפורמציה גנטית. למראית עין אנחנו נפרדים אך למעשה אנחנו קשורים אחד לשני כמו העצים.
לצערנו עושה רושם שהטכנולוגיה המודרנית, כמו שהיא כורתת יערות בקצב מדאיג, כורתת גם אנשים מהשורשים שלהם.
הטכנולוגיה תופסת אותנו כאשר אנחנו במצב פגיע והיא מציעה, כל עוד היא מחוברת לחשמל ולרשת, נחמה ותחושה שמקשיבים לנו ורואים אותנו.
ד”ר שרי טרקל -(Sherry Turkl) פרופסורית לסוציולוגיה ופסיכולוגיה מאוניברסיטת MIT  , משתמשת בהרצאתה בז’רגון אקדמי מפותל ומורכב, כדי לתאר את המציאות העכשווית של מדיה חברתית, אי מיילים, הודעות טקסט ופנים שתקועות (כמו שלי עכשיו) מול מסכים כחולים.
יותר מתמיד צריך להשמיע קול בהול, כדי למתן את מה שד”ר טרקל קוראת לו- “להיות לבד ביחד” – ALONE TOGETHER.
יחסים אנושיים הם מורכבים, יודעים עליות וירידות, מסובכים ומלאי מוקשים וקשיים, אך עדיין הם הדלק של חיינו והם המקור למשמעות של חיינו.
נוצרנו כדי לשגשג באמצעות חברות, אמון, נאמנות, אהבה ותמיכה. פנים מול פנים.
 
טיפ הבריאות של השבוע:
אני ממליץ מכל הלב לכל אחד לסגל לעצמו את הרגל הבריאות מספר אחד של האנגלים, אבל לא רק שלהם – הפסקת תה. תה ירוק,תה שחור ,תה לבן וכל צבע אחר. מאמר סקירה מצויין מהחודש שעבר מונה את סגולותיו התה לשיפור הבריאות.(2)
ראשית כל, לגימת תה, מחייבת הפסקה קלה מאירועי היום ומחייבת ריכוז בלשון כדי לבדוק אם חומו של התה מתאים לחיכנו. ניתן לנצל את הלגימה ומיד אחריה לקחת נשימה עמוקה ולהתבשם בטעם העדין של התה. נשימה אחת היא כל מה שדרוש כדי להשלים מיקרו-מדיטציה (מדיטציה הנמשכת מספר שניות בניגוד לויפאסאנה הנמשכת עשרה ימים).
שנית, ניתן להכניס לכוס התה לא מעט צמחי מרפא ותוספות, כמו תותי גוג’י, מקל קינמון ועוד כיד הדימיון, שמוסיפים על היתרונות. אני נוהג להחליף מדי כמה חודשים את צמחי המרפא בתה שאני מרכיב בהתאם לעונות השנה (למשל ג’ינג’ר וקינמון). בחצר אני מגדל מרווה, לואיזה, רוזמרין ותפוזים סיניים ומשתמש בהם לרוב בחורף.
שלישית, אנחנו יכולים להגיד לעצמנו כל פעם שאנחנו לוגמים, שצמחי המרפא בתה יחזקו וירפאו אותנו. השימוש באמונה בוודאי לא מזיק והכי חשוב,   הוא בחינם.
נכון לעכשיו אני מכין תה עם ריחן קדוש ( HOLY BASIL), ותה של SPRINGDRAGON של חברת   DRAGONHERBS  שמכיל בשקיק תערובת של שישה צמחי מרפא סיניים. יש מחלוקות לגבי הטעם שלו, אבל הוא מלא ביתרונות אחרים.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

2 מחשבות על “(COME TOGETHER (the beatles”

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 30/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור