חובה! סדנת היהלום אביב 2024

מסר חשוב לאוכלוסיה מהצפרדעים המסורסות

” זה לא קל להיות ירוק” (קרמיט הצפרדע)

מה הקשר בין צפרדעים זכרים שהופכים לנקבות, בקבוקי פלסטיק, מגבונים, קבלות של כרטיסי אשראי, הירידה העולמית בתדירות יחסי המין ובספירות הזרע של הגברים, בגרות מינית מוקדמת, והשכיחות המטרידה של סרטן השד.
כל הנ”ל קשורים למולקולה פשוטה שהגוף שלנו מייצר – האסטרוגן.
אסטרוגן הוא הורמון חשוב ביותר המופרש בעיקר מהשחלות (וגם מאשכים ומרקמות שומן) ונחשב להורמון המין הנשי הראשי, אך הוא קיים ומשפיע גם על גברים. האסטרוגן משפיע כמעט על כל תא בגוף ולא רק על תאי מערכת המין הנקבית. הוא למשל חשוב ביותר לתפקוד תקין של תאי מח, חשוב למבנה תקין של העצם, חשוב לתפקוד תקין של מערכת החיסון ועוד. מולקולת האסטרוגן מתחילה את דרכה כמולקולת כולסטרול שמותמרת במספר שלבים עד אשר אנזים חשוב בשם ארומטז הופך את הטסטוסטרון (הורמון המין הגברי) לאסטרוגן.
גם אצל גברים וגם אצל נשים, רמת האסטרוגן בדם קטנה פי 1000 מרמות הורמונים אחרים. רמת האסטרוגן בדם באישה מבייצת יהיה עד 400 פיקוגרם – פיקו משמעו מיליארדית – לסמ”ק דם.  לשם השוואה, רמת הורמוני מין אחרים  – הפרוגסטרון למשל, היא בין 5 ל 20 ננוגרם (ננו משמעו מיליונית) לסמ”ק דם וטסטוסטרון בגבר עד 1000 ננוגרם לסמ”ק. ולמה חשוב לדעת את זה?
הגוף בחוכמתו מייצר מעט מאד אסטרוגן כי ההשפעה שלו, אפילו בריכוז כל כך נמוך, היא רבה ביותר. חריגה ברמות האסטרוגן יכולה להביא להשלכות לא פשוטות. האסטרוגן מווסת את ההבשלה המינית הנשית- הפרעה בתהליך זה יכול להביא לבגרות מינית מוקדמת שגם שכיחה מאד כיום. האסטרוגן מורה לתאי שד ורחם לגדול כדי להתכונן להריון. כמות עודפת שלו לאורך זמן עלולה להביא לגדילה לא מבוקרת של תאים קרי גידול סרטני בעיקר בשדיים.
נשים בגיל המעבר שנוטלות הורמונים חלופיים או אפילו נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון חשופות לעלייה משמעותית ברמות אסטרוגן. גם נשים שקיבלו וסת בגיל צעיר מאוד או לא היו בהריון  או שהמנופאוזה החלה רק בגיל 55 שנים ומעלה  (כלומר היו חשופות יותר זמן מנשים אחרות לאסטרוגן) נמצאות בסיכון גבוה משמעותית לחלות בסרטן השד.
פלסטיק, קבלות נייר מכרטיס אשראי, חומרי הדברה בחקלאות (שפוגשות גם הצפרדעים התמימות בשדה) , חומרי קוסמטיקה ועוד, מכילים כימיקלים המשפיעים על הקולטן לאסטרוגן בתאי גופנו. אלו חומרים הנקשרים לקולטן האסטרוגן ונקראים קסנו-אסטרוגנים (XENOESTROGENS) – קסנו משמעותו זר. הם שייכים לקבוצת כימיקלים תעשייתיים גדולה יותר הנקראים “משבשים הורמונליים” (ENDOCRINE DISRUPTURES). עקב הרמות הנמוכות מלכתחילה של אסטרוגן בדם הרי שאפילו חשיפה לרמה נמוכה מאד של קסנואסטרוגן תשבש את המאזן התקין והבעיה היא שאנו נחשפים לחומרים אלה, בעידן המודרני, ללא סוף.
בביספנול-A או בשם הקיצור שלו  BPA, נעשה שימוש מסיבי בייצור פלסטיק שקוף וקשיח (בקבוקי שתיה למשל) הביספנול קיים גם בנייר טרמי, שאליו אנחנו נחשפים בכל שימוש בכרטיס אשראי. BPA   הוא קסנו-אסטרוגן ומשבש הורמונלי. הוא ידוע ככימיקל בעייתי מאד ורוב בקבוקי התינוקות מכילים את הכיתוב- “ללא BPA”. הוא מקושר במחקרים רבים להפרעות התנהגות בילדים, להפרעות בבלוטת התריס ובהעלאת הסיכון לסרטן השד  והערמונית (1)
כימיקל  נוסף, שהוא משבש הורמונלי, הוא  חומר הדברה שכיח ביותר בשם אטרזין (ATRAZINE) שנמצא בשימוש מסיבי בחקלאות – הוא המדביר השני בשימוש בחקלאות בארה”ב. והסיפור שמגלה תחקיר מרתק מהניו-יורקר מ 2014, הוא פשוט לא ייאמן:
החברה שמייצרת את הארטזין, סינג’נטה (SYNGENTA), שכרה בתחילת שנות האלפיים פרופסור לביולוגיה בשם פרופ’ טיירון הייס, שיחקור את השפעת האטרזין על צפרדעים. ממצאי המחקר של לא עלו בקנה אחד, בלשון המעטה, עם המודל העיסקי של החברה. הייס מצא שכמויות קטנטנות בלבד של אטרזין גורמים לצפרדעים זכרים לפתח סימני מין נקביים ולמומים מולדים רבים (2) (אולי זו הסיבה שגברים רבים כ”כ מפתחים סימני מין משניים נשיים כמו הגדלה של השדיים או ירידה בליבידו?).  חברת ההדברה, שניסתה להטות את תוצאות המחקר, ואף להציג את הייס כשרלטן, שייכת לתאגיד-על בשם נובארטיס. זו הצצה מרתקת למפגש בין המחקר והמדע לכלכלה המניעה  אותה. נובארטיס, הפלא ופלא, מוכרת גם תרופה בשם פמרה, למניעת הישנות סרטן השד, הפועלת במנגנון של עיכוב הארומטז, המעכב את יצור האסטרוגן בגוף. יד אחת מרעילה, יד שניה מושיטה תרופה. באירופה דרך אגב השתכנעו מהמחקר והאטרזין אסור בה לשימוש.
הרופאים והמדענים נוטים ליישר קו עם הנורמה ויודעים שדעות חריגות והפוכות לנורמה יכולות להביא לחרם, תביעות, עונשים, זילזול, הכפשה, הטרדה ומה לא. אף רופא לא יסתכן לומר בישירות שחיסונים מסוימים הם מסוכנים שסתימות כספית בשיניים הן רעילות לגוף, שמוצרי קוסמטיקה מכילים חומרים מסרטנים ומשבשי הורמונים, שטיפולים רפואיים סטנדרטיים מסוימים הם מסוכנים או לא נחוצים וכן הלאה.
לא רק ה- BPA, האטרזין, והגלולות למניעת הריון, משבשי ההורמונים מכילים עוד מאות(!!) כימיקלים סינטטיים תעשייתיים, המשבשים את פעולת האסטרוגן והורמונים אחרים כמו הורמון בלוטת התריס.( שיבושים בפעילות התקינה של בלוטת התריס  שכיחים ביותר באוכלוסיה ובייחוד אצל נשים)
* פרבנים ופטלטים – חומרים משמרים ששכיחים מאד במוצרי קוסמטיקה.
* פלואור – שנמצא במשחות שיניים ובמים מופלרים ומשבש את פעילות בלוטת התריס. גם הוא אסור לשימוש באירופה במי שתיה.
* DDT, PCB, PBB – הם שלושה חומרים שנאסרו לשימוש לחלוטין לפני עשרות שנים אך הם מתפרקים מאד לאט ועדיין מזהמים את האדמה והמים וניתנים למדידה בדם, מה שאומר שאנחנו עדיין חשופים להם.
הרשימה ממשיכה וממשיכה. ואם עדיין לא כואב לכם הראש אז תזכרו שכל המחקרים תמיד מבודדים כימיקל אחד ורק אותו הם בודקים. בשטח אנחנו מומטרים יום יום באלפי כימיקלים שונים שנכנסים ויוצאים מגופנו. וזו הסכנה של משבשי ההורמונים ושל הקסנו-אסטרוגנים – הם טמונים ללא ידיעתנו באינסוף מוצרים סביבנו וגם באדמה ובמים שלנו.
אז מה עושים?

  • לנסות לעקוף את השימוש בפלסטיק, זה לא פשוט אך אפשרי. להפחית שימוש בבקבוקים של מים מינרליים, להשתמש בכלי זכוכית או כלי מתכת בטוחים.
  • להשתמש בפילטר למי שתיה בבית
  • לנסות לעקוף את השימוש במוצרי קוסמטיקה המכילים פרבנים ופטלטים ולהשתמש יותר בקוסמטיקה טבעית
  • לא לאכול שום מוצר תעשייתי המגיע מארה”ב ומכיל תירס או סירופ תירס, האטרזין כנראה יהיה שם
  • תמיכה יומית בתהליכי הניקוי של הגוף- פעילות גופנית מתונה, הזעה מרובה, יציאה יומית, אכילת סיבים תזונתיים רבים, צמחי מרפא שתומכים בכבד כמו כורכום וגדילן מצוי. (הכבד אחראי על נטרול כימיקלים זרים וגם על נטרול עודפי אסטרוגן ממקור פנימי ולכן כדאי לתמוך בו בכל דרך אפשרית)
  • לצמצם במידת האפשר את העומס הכימיקלי בבית – חומרי ניקוי, מבשמים, צבעי רהיטים, מזרנים דוחי אש (הם מצופים בחומרים כימיקלים – לכולם יש תחליפים טבעיים יותר עם פחות עומס רעיל.

לסיום אתם יכולים להתרשם משני אנשים אמיצים, נחושים, כנים וישירים ולא פחות חשוב אוהבי אדם שלא פוחדים להשמיע את קולם כדי לעזור לנו. פרוסור הייס שנראה כמו זמר ראפ ופנלופה שאפר שנמצאת בהריון מתקדם.


 

הטיפ השבועי

 
אחד הצמחים הידועים והנחקרים בהשפעתו  על הכבד הוא הגדילן המצוי-MILK THISTLE צמח זה נפוץ בארצנו ונראה כך:

השפעותיו של הגדילן נחקרו רבות והוא נמצא יעיל בהגנה תפקוד הכבד (4) ,
בשיפור מטבוליזם של סוכר  (5), בהגנה על העור (6).
אני ממליץ עליו למטופלים עם כבד שומני או הפרעה כלשהי באנזימי כבד  עקב דלקות כבד ויראליות.
הכבד אחראי בין השאר על נטרול כימיקלים זרים וגם על נטרול האסטרוגן עצמו.
ניתן לשתות את העלים שלו כחליטת תה או לקחת תוסף מזון המכיל חומר פעיל  המופק מהזרעים שלו הנקרא – סילימרין-SYLIMARIN .
באופן אישי אני אוהב לשתות את הגדילן בתה. ניתן למצוא עלי גדילן מיובשים בכל חנות טבע. לעלים יש ריכוז נמוך יותר של הסילימרין מאשר לתוסף תזונה, אבל הטעם של הגדילן נייטרלי ומסתדר עם כל צמח אחר, ואני משרה את עליו בתה לפחות פעם ביום.
 

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

2 מחשבות על “מסר חשוב לאוכלוסיה מהצפרדעים המסורסות”

  1. כשחייתי בארה״ב , ראיתי לפני כשלושים שנה תכנית 60 מיניטס על המוטציות בצפרדעים כתוצאה מחמרי הדברה בשדות. לא רק צפרדעים זכרים – צפרדעים גידלו 5 רגליים, וקיבלו כל מיני מוטציות מוזרות. האשם לפי הכתבה היו חמרי הדברה.
    תודה על הכתבה החשובה!

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 30/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור