חובה! סדנת היהלום אביב 2024

“כדור הארץ מנגן לאלה שמאזינים” (שייקספיר)

חלק גדול מהמחלות המודרניות הכרוניות נגרם מחוסר התאמה בין התכנון המקורי והקדום שלנו לבין תנאי הסביבה המודרניים בהם אנחנו חיים. בשבוע שעבר ראינו איך מנגנוני המוח שלנו המעוצבים לפעול בסביבת חיים קדומה כציידים לקטים, מכניסים לנו גול עצמי, בסביבת החיים עתירת הקלוריות והקינוחים המודרניים.

חוסר התאמה נמצא גם בהרכב האוכל שלנו, בצורת הפעילות הגופנית שלנו, בחשיפה שלנו לרעלים סביבתיים,  ועוד. מערכת החיסון שלנו מגיבה לחוסר התאמה על ידי יצירת דלקת. לדלקת זו יש פנים רבות – אלרגיות, אסתמה, מחלות אוטואימוניות, מחלות כלי דם ולב, אוטיזם, סרטן, דלקות פרקים ומה לא.

גם השבוע נעסוק בחוסר ההתאמה שרוב האנשים אפילו לא חושבים עליו ולא מודעים לו – הניתוק שלנו מהאדמה, מהקרקע.

כל בעלי החיים על פני כדור הארץ, ללא יוצא מהכלל, נמצאים כל חייהם במגע ישיר עם כדור הארץ, עם האדמה. אופס, סליחה, בעצם יש יוצא מן הכלל אחד; בני האדם. המצאת הנעליים עם סוליה סינטתית, מדרכות, מכוניות, מגורים ועבודה בבניינים רבי קומות, ניתקו את רובנו ממגע ישיר עם כפות רגלנו היחפות באדמה.  מגיל צעיר, אנחנו כל הזמן עם נעליים מחוץ לבית. בתוך הבית אנחנו הולכים על רצפת בטון עבה, כך שגם כשאנחנו יחפים, אנחנו עדיין מנותקים מהאדמה. תגידו “ביג דיל” ועובדה – העולם ממשיך להתנהל טיפ טופ, אלא שרגע לפני שאתם רוכשים לעצמכם עוד זוג נעלי ספורט משוכללות במאות שקלים, או נעלי עקב מחודדות, קחו בחשבון, שבנוסף לעיוותים בכף הרגל, הפרעות תחושה, כאבים וחולשה, השכיחים מאוד מהעשור הרביעי ואילך, לניתוק שלנו מהאדמה יש, לפי מחקרים, מחיר בריאותי גבוה.

מדוע מגע ישיר עם האדמה מועיל וחשוב לבריאותנו

אחד המחקרים המדהימים שקראתי לאחרונה(1) מסביר למה מגע ישיר עם האדמה מועיל וחשוב לבריאותנו. המטען החשמלי של האדמה הוא שלילי, בין השאר, בגלל פגיעת הברקים בקרקע. המטען החשמלי של הגוף שלנו, הוא חיובי ולכן תתרחש זרימה של אלקטרונים מהאדמה לתוך גופנו. אלקטרונים אלו מטיילים לאורכה ולרוחבה של מערכת החיבור שלנו ומשתמשים בסיבי הקולגן הבונים אותה ובחלבונים תוך תאיים, כמוליכים למחצה. האלקטרונים החופשיים משמשים בגוף לנטרול הרדיקלים החופשיים, אלה הם תוצרים של הפקת אנרגיה תוך תאית והם מיוצרים בעודף בתהליכי דלקת. כאשר רמתם עולה יתר על המידה, הם גורמים להרס מסביבם ולכן הגוף משתמש במגוון כלים (כמו ויטמין סי או כמו גלוטטיון) כדי לנטרל אותם, כשרמתם עולה. כאשר הגוף לא מצליח “לכבות” את הדלקת, היא הופכת לכרונית. כל חוסר התאמה משמעותי בנינו לבין הסביבה, שופך דלק על אש הדלקת ומקשה על מערכת החיסון לכבות אותה בזמן. מסתבר שקרקוע (גראונדינג או EARTHING ) מכבה את אש הדלקת.

גראונדינג 

מחקרים ועדויות מראים שקרקוע עוזר גם לשינה איכותית יותר ומפחית כאב וסטרס (2). קרקוע מדלל את הדם (בדיוק כמו תרופות לדילול דם) על ידי שינוי הפוטנציאל החשמלי שלו (3) קרקוע מזרז ריפוי פצעים (4). קרקוע מגן עלינו מההשפעה המזיקה של גלים אלקטרומגנטיים מלאכותיים בהם אנו מופגזים מהמכשירים הניידים, מהאנטנות הסלולריות ומעמודי מתח גבוה  (5) ,

המחקר עדיין בחיתוליו, אך יתכן שהעדר קרקוע הוא זרז משמעותי בהיווצרות של דלקת כרונית. יתכן מאוד שרבים מאיתנו סובלים, בעצם, ממצב של מחסור באלקטרונים חופשיים. אבחנה מוזרה לכל הדעות, שכן רופאים נוטים לחשוב במונחים של חוסר ברזל או רמות נמוכות של ויטמין די ולא במונחים של חוסר חשמל.

דרך נוספת לבחון את השפעת הקרקוע על הבריאות היא להסתכל על החיות בטבע לעומת חיות הבית. חיות הבית גם לא מקורעות בדיוק כמו הבעלים שלהן. יונקים גדולים כמו קופים, זאבים, דובים, פילים, סוסים ועוד הם בריאים “כמו שור” כל חייהם. אין להם אלרגיות, אסתמה, מחלות לב, מחלות חניכיים, מחלות אוטואימוניות, השמנה, סוכרת… כאשר חיות אלו עוברות לחיות בשבי או כחיות מחמד הן “פתאום” מתחילות לחלות במחלות של בני אדם. תשאלו את הווטרינרים. חתול מנוזל וכלב עם דלקת בדרכי השתן הן תוצאה של בעלי חיים שחיים בחוסר התאמה סביבתית.

מעבר למורכבות של יחסי הגומלין החשמליים שלנו עם הקרקע, ישנה העובדה הפשוטה שכף רגלנו עוצבה במשך מיליוני שנה להיות אופטימלית להליכה יחפה על הקרקע ולתמוך שנים רבות בהליכה על שתיים. כאשר כף הרגל נלחצת לתוך נעל ומורמת עם עקב מאחורה היא מאבדת את התפקיד ואת התפקוד שלה. מאות אלפי עצבים נשארים ללא עבודה (בכף הרגל יש יותר קצות עצבים מכל אזור אחר בעור כולל כף היד). עשרים ושש עצמות יוצאות לפנסיה ושלושים ושלושה מפרקים הולכים לישון.

קרקוע היא הפעולה הבריאותית הכי פשוטה והכי בסיסית שיש.

 

המלצות

  • ללכת יחפים בכל הזדמנות (בזהירות) על הקרקע וגם בבית.
  • ישיבה בכפות רגליים מונחות יחפות על הקרקע לזמן ארוך ככל הניתן, בכל הזדמנות, בייחוד למי שיש חצר בבית או גינה זמינה. (ישיבה מקורקעת מתאימה במיוחד למי שכף רגלו כבר לא מסוגלת ללכת יחפה עקב כאבים או מסיבות אחרות).
  • מים מגבירים ההולכה החשמלית. לכן שחיה בים, באגם, הליכה בים באזור המפגש של המים עם החול, הליכה על דשא רטוב  מומלצים במיוחד.
  • הליכה יחפה משפיעה לטובה לא רק על כף הרגל אלא גם על מפרקים אחרים כמו הברך (6)
  • טכנולוגיות קרקוע: בטון, אספלט, עץ ונעליים מודרניות לא מוליכים חשמל ולא מקרקעים. לכן הומצאו מספר טכנולוגיות שמחברות ביננו לבין הקרקע באופן שאפשר להנות מיתרונות הקרקוע גם בתוך הבית או מקום העבודה. במחקרים השתמשו בטכנולוגיות אלו בעיקר לקרקוע תוך כדי שנת הלילה. סדינים, מזרונים, שטיחונים  שזורים בחוטי כסף מוליכים ומתחברים עם כבל ישירות לאדמה או דרך הארקה טובה משקע החשמל. יש גם נעליים מוליכות שמאפשרות קרקוע והליכה בטוחה ומוגנת.
  • לתת לילדים להסתובב כמה שיותר ללא נעליים.(7)
  • למידע נוסף למי שרוצה להעמיק בנושא- www.barefooters.org, www.earthinginstitute והספר של קלינטון אובר.

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

4 מחשבות על “האדמה הטובה”

  1. תודה רבה ד”ר הרלינג על מאמרך המעניין.
    האם יש אפשרות לראות את רשימת המקורות – שציינת בגוף המאמר?

    תודה רבה,
    עידית

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור