חובה! סדנת היהלום אביב 2024

“יש אנשים ששותים ממעיין הידע ויש אנשים שרק מגרגרים” 

1=N

הממסד הרפואי הוא עולם של היררכיות. המחקרים הגדולים והנחשבים פועלים תחת רגולציה כבדה, עולים מיליונים, דורשים צוות חוקרים גדול ואורכים שנים. בראש טבלת הכבוד של המחקרים ניצבת המטה-אנליזה (מחקר המקבץ נתונים ממספר מחקרים גדולים אקראיים כפולי סמיות). תרופות ואלגוריתמיים רפואיים יתהדרו בכך שהם מבוססי מטה-אנליזות, כדי לבסס את איכותם.

בתחתית ההיררכיה של המחקר הרפואי נמצא ניסוי המתקיים על אדם אחד בלבד. קוראים לכך  “דיווח מקרה” (CASE REPORT).

רופאים ומדענים בד”כ מתייחסים בזלזול בוטה למחקר שבוצע על אדם אחד בלבד. למשל, אדם שהחלים מסרטן על ידי שימוש בדימיון מודרך. אדם אחד לא אומר שום דבר על שום דבר. צריך לבדוק את התרופה או כל הליך אחר על הרבה אנשים כדי להחליט האם זה שווה משהו. ואכן, טוב מאד שבודקים היטב כל מיני טיפולים לפני שמאשרים אותם, כי לרפואה היסטוריה ארוכה ומפוקפקת של שימוש בתרופות לא יעילות במקרה הטוב או של הליכים רעילים ומיותרים במקרה הרע והיסטוריה ארוכה לא פחות של שרלטנים רודפי בצע.

אלא שלעומת מחקרי העל הממוסדים, אך גם המסורבלים, מחקר על אדם אחד, אולי נחות מבחינה מדעית, אך יתרונו בכך שהוא יכול להתבצע על אדם מאד חשוב לכם, אדם שאתם אוהבים ומעריכים, אתם עצמכם. זהו מחקר זול, מהיר וגמיש, בו אנו משמשים בכל התפקידים – החוקר, הנחקר והמממן. ואנחנו יכולים לקחת את הניסוי הזה לכל כיוון או להפסיקו בכל עת. זהו הביו-האקינג – והעיקרון שעומד מאחוריו הוא פשוט, לקחת אחריות אישית על מצבנו הבריאותי, ועל הדרכים לשפר אותו.

האקרים בשירות ה- WellBeing

האקר הוא מושג המוכר לנו מעולם המחשבים. ההאקר משתמש ביכולות הטכניות שלו כדי לפתור בעיה, לעשות קיצור דרך, או כדי לחדור דרך פרצות במערכות אבטחה. הביו-האקר, באופן דומה, מנסה לפתור בעיה ביולוגית על ידי שימוש במה שנקרא “האקס”  (HACKS) – פיצוחים. “האקס” יכולים להיות פטנטים, טכנולוגיות, מכשירים, גאדג’טים, תוספי מזון, אמצעי ניטור, אך גם שיטות עזרה עצמית כמו מדיטציה, מוזיקה, תרגול גופני. כל מה שעוזר.

וברוח התקופה אף צצה לה תנועה בינלאומית שלקחה את מחקרי ה 1=N  למקום שאף אחד לא חשב שאפשרי. בישראל תנועת הביו-האקינג (BIOHACKING) עדיין אינה מוכרת דיה, אך בארה”ב ובמערב אירופה, זו תנועה ידועה ותוססת. הביו-האקינג מקצר, הלכה למעשה, את הליך המחקר הרגולטורי הממוסד, שאורך שנים רבות ומוצא פתרונות לבעיות רבות, שהרפואה הממסדית מתקשה לתת להן מענה.

הביו-האקרים הם בעלי השכלה רחבה ופתיחות וגמישות מחשבתית. הם לא נתונים לשום רגולציה כי הם לא מטפלים באף אחד, רק בעצמם. הביו-האקר חוקר על עצמו כל מיני שיטות ומשפר אותן, וגם משתף אחרים בתובנות שלו (המלצות על ביו האקרים מובילים – בהמשך). הביו-האקר מנטר את עצמו במהלך הניסוי, תוך שימוש במגוון הטכנולוגיות הזמינות והזולות הקיים (בדיקת דופק, לחץ דם, רמת סוכר, משקל, קלוריות, תבניות שינה ועוד).  המטרה הלא כתובה של הביו-האקר הוא להגיע למיצוי הפוטנציאל, לאופטימיזציה של עצמו, להיות הטוב ביותר שהוא יכול מבחינה בריאותית, שכלית, ספורטיבית, מינית ועוד. הז’רגון הביו-האקרי יכלול מונחים כמו הצלחה, שיפור עצמי, מיצוי עצמי, אך זוהי לא רק פאסדה ניו-אייג’ית. הפיצוחים, ההאקס, יהיו מבוססי מדע, מחקר ובמיוחד – בעלי תפיסה רב-מערכתית הוליסטית. חלקם, ידועים לכולם כמו תזונה מרובה בירקות, פעילות גופנית סדירה, מדיטציה וכד’. אחרים נחקרו היטב, אך פחות מבוססים מדעית כמו נטילת כורכום למניעת סרטן ואלצהיימר, תרגילי זיכרון נגד דמנציה, או ניהול יומן הכרת תודה כתרגול לאושר. כל אלה, גם אם המדע הממסדי לא “אישר” את תקפותם, ודאי אינם מזיקים, כמעט ולא עולים, זמינים, נטולי תופעות לוואי, ויכולים לעשות את כל ההבדל עבור האדם היחיד שזה באמת חשוב לו – אנחנו.

רופא המשפחה כביו-האקר

מאז נחשפתי למונח, אני משתדל ללוות כל מטופל, המעוניין בכך, כביו האקר, ולחפש ביחד דרכים לא שגרתיות לפיצוח בעיות, שלעיתים, אין להן כל פתרון ברפואה הממסדית. כרופא משפחה, אני פוגש לא מעט מטופלים עם מחלות כרוניות שכמעט התייאשו. חלקם מרכינים ראש ואומרים “ככה זה”. אחרים, יאמצו את הרעיון אל לבם ויצאו אל המסע. אני כבר עשיתי לא מעט נסיונות על עצמי, ואני שמח לשתף אחרים. כאשר אנחנו בודקים משהו על עצמנו והוא עובד היטב,  המטה-אנליזה או היעדרה מעניינים אותנו כשלג דאשתקד. וזה נכון גם לגבי מי שנוטל ציפרלקס למרות המטה-אנליזות המוכיחות כי פלצבו יעיל באותה מידה.

הנה כמה “האקים” שעובדים בשבילי:

  • אמבטיית קרח – כבר כתבתי כאן בעבר על השיטה של וים הוף אותה אני לומד ומתרגל בימים אלה, ובשבילי היא “האק” מצויין. השיטה, תרגול נשימות ואמבטיית קרח, נשמעת, על פניה, כמנוגדת לכל הגיון ודי מרתיעה, אך במחקר שערכתי על עצמי, במימון עצמי (קורס וידאו-150 יורו; סדנה בהולנד-1000 יורו, מקלחות קרות-0 יורו) ראיתי שהשיטה עובדת עלי ממש טוב – משפרת את כמות האנרגיה, את מצב רוח הטוב וגם מחזיקה אותי עמיד בפני מח
    לות החורף המעצבנות. מאחר שהשיטה, אם מקפידים על מספר כללים פשוטים, היא נטולת תופעות לוואי, מצאתי לנכון להמליץ עליה לאחרים, ומי שבצעו את הניסוי על עצמם וראו שזה “עושה להם טוב”, משפר את מצבם – מאמצים את השיטה.
  • הליכה יחפה (ראו פוסט קודם)
  • קפה – האק ידוע ועתיק כדי “להעיר” את המוח ולריכוז.
  • קפיצות בדלגית – פעילות גופנית פשוטה המתרגלת גם קואורדינציה וריכוז
  • דיג’רידו – “האק” מעולה לתרגול הנשימה ולהרגעה.
  • שמש לעיניים – חשיפה של מספר דקות לשמש ישירה (לינק לפוסט )
  • צום לסירוגין
  • דיאטה קטוגנית – זהו ביו-האק שאני מנסה על עצמי כרגע, אשמח לדווח על התוצאות בהמשך. אני מנטר את הניסוי על ידי שקילה, בדיקות סוכר, ניטור השפעה על שינה, ערנות וזיכרון.

כשאנחנו מרגישים היטב שמשהו “עושה לנו טוב” כלומר משפר את התפקוד שלנו, משפר מדדים, והוא פשוט, נגיש וזול, כמו מקלחת קרה, אפשר פשוט לעשות אותו בלי להקשיב לקולות שיגידו “יא סתומים, מקלחות קרות לא נחקרו במחקרים קליניים גדולים ואין עליהם מטה-אנליזה”. אז שיגידו. 

ביו-האקרים מובילים בעולם – המלצות

העידן הגלובלי הופך כל פריצת דרך, כל תגלית, לנגישה לציבור הרחב ומסיר את החסמים של הרפואה הממסדית. תנועת הביו-האקינג, גם אם יש בה אלמנטים איזוטריים או של מדע בדיוני (ראו את המתקן העתידני עם אדים לבנים מסתוריים), היא משב רוח מרענן, העומד כדויד (ההאקר) מול גוליית של הרפואה הממסדית.

האם תנועת הביו-האקינג הצעירה היא בעצם הצצה לעתיד?. האם בעתיד הלא רחוק אני אהיה יותר ויותר מחוסר עבודה כי אנשים יפצחו את בעיותיהם בכוחות עצמם?

הנה עוד כמה המלצות לביו-האקרים מובילים בעולם :

  • טים פריס – יזם אמריקאי בעל פודקסט סופר פופולרי בו הוא מראיין אנשים מאד מוצלחים מכל ענף. הוא מתעניין במיוחד ב”האקס” שעזרו להם להגיע למה שהגיעו בעסקים, באמנות, בספורט ועוד. אם תרצו, טים פריס הוא המטה-אנליסט של הביו האקרים. באחד הפודקאסטים שלו הוא שואל את ג’וקו וילינק, איש קומנדו ימי אמריקאי לשעבר לגבי שגרת הבוקר שלו ואיך נראה יום אידאלי מבחינתו. “אני קם ברבע לחמש כל בוקר, אני אוהב את הניצחון הפסיכולוגי הזה על האויב”. לקום כל כך מוקדם בבוקר זו דוגמא ל”האק” קלאסי. שינוי של הרגל חיים אחד שיכול לפתור בעיות פסיכולוגיות ובריאותיות רבות, כמו אינסומניה למשל – נראה אתכם מתקשים להירדם בלילה אחרי שקמתם ברבע לחמש בבוקר. בעקבות הפודקאסט קם מועדון “0445” שבו חולקים אנשים מכל העולם את תובנותיהם על יקיצה מוקדמת.
  • בן גרינפילד– פודקסטר פופלארי המתעסק בעיקר בשיפור הכושר הגופני ואנטי-איג’ינג.
  • דייב אספרי– ממציא ה”האק” הידוע- BULLETPROOF COFFEE  קפה שחור עם שמן קוקוס, גי (חמאה הודית) ואבקת קולגן. מתעסק הרבה בשפור יכולות קוגניטיביות.
  • רונדה פטריק– מדענית שמראיינת מדענים פורצי דרך ברפואה.
  • מייק מוצל–  מראיין מדענים בנושאי תזונה, צומות ועוד. בוידאו האחרון שלו הוא מראיין חולה פרקינסון שהצליח לשפר במידה ניכרת את מצבו על ידי תזונה קטוגנית. הראיון מרתק באותה מידה שהוא נוגע ללב.
  • ד”ר ג’ק קרוז– נוירוכירורג שחוקר את הביולוגיה שלנו דרך המחקר בפיזיקה קוואנטית. אני ממליץ לראות ראיונות אתו ביו טיוב. הוא טיפוס צבעוני ובוטה מאד. לקרוא לרעיונות שלו- חשיבה מחוץ לקופסא , תהיה המעטה בוטה. התכנים מיועדים לגיקים בלבד.

 

 

 

 

 

 

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

6 מחשבות על “1=N”

  1. לרשימה זו אפשר להוסיף גם את שון סטיבנסון. מהפודקאסט THE MODEL HEALTH SHOW
    בחור ששיקם עצמו מפציעה בגב, הפך למומחה תזונה וספורט, מביא מידע עדכני מבוסס מחקרים, כתב ספר על שינה, בחור נחמד ולבבי. אחלה פודקאסט אחד הטובים. כדאי להקשיב לו.

    הגב
  2. וואוו איזה תובנות חדשות ומעניינות אתה מביא לנו תמיד…..אין מילים לתאר את העזרה שאתה מביא איתך…..איתך לאורך כל הדרך….

    הגב
  3. מודה ומעריכה ביותר את המאמרים והרשימה הנכחית גם במיוחד. תודה על התכנים והרוח האנושית המקדמת וממקסמת את כולנו. קידה עמוקה.

    הגב
  4. דר הרלינג , היום נחשפתי למאמרך על המחזוריות בחיים. מעניין שמדענים זכו על כך לפרס נובל. הנושא עצמו ידוע וקיבל הכרה לפני לפחות אלפיים שנה במזרח. בסין. הרעיון מכיל נדבכים רבים , אבל בפשטות הסינים אמרו לפני 2000 וכנראה לפניכן , שאנו חולים כאשר איננו מסונכרנים עם הטבע. יש יחס אחר לכל עונה בשנה. הם עבדו לפי “השעון הסיני” שמציין את המחזוריות של האיברים בגוף (יומי, עונתי, שנתי). רופאים מזמינים את מטופליהם לקבל דיקור בשעות “הזויות) כי האיבר החולה הוא האיבר של השעה שהוא הזמינם.
    במערב, תלמידי שנה א’ לרפואה סינית לומדים את זה.
    המעניין הוא שעם הזמן המדע במערב מגיע למסקנות שהיגיעו הסינים לפני אלפי שנים , וכרובד העליון , הפילוסופי, מדברים באותם מונחים ואותם רעיונות

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור