חובה! סדנת היהלום אביב 2024

"שתו מים, שתו רק מים" (אייבי נתן, קול השלום)


המים הם החיים והחיים הם המים
המים הם חומר חיוני לקיומן של כל צורות החיים הידועות. בעלי החיים והצמחים זקוקים למים לצורך קיום מחזור החיים שלהם, ובלעדיו – קמילה, התייבשות ומוות. כל זה, כמובן, לא חדש, ומתחיל לפני 3.8 מיליארד שנים. בכדור הארץ התרחשו, אז, תנאים מאד מסוימים, ליצירת חיים. קרבה מדויקת לשמש הנכונה, יצרה מזג אויר נוח והרבה מאד מים מלוחים במצב נוזלי, שכיסו בעבר את כל פני כדור הארץ. החיים נוצרו, לראשונה, בתוך הים המלוח, והתאים הראשונים, כמו תאי גופנו כיום, 3.8 מיליארד שנה אחרי, מכילים מים מלוחים. למעשה 99 אחוז מהמולקולות בגוף שלנו הן מולקולות קטנטנות של מים – בסך הכל, שני אטומי מימן מחוברים לאטום חמצן, אך המים מהווים את רוב המסה של רוב היצורים החיים, וממלאים תפקידים רבים בגופם (הידעתם? תינוקות נולדים רטובים יותר- 75 אחוז מים ובעת זקנתנו אנחנו יבשים יותר – 50 אחוז מים).
אם למים תפקיד כ”כ יסודי, ראשוני, ובסיסי לקיום החיים, האם ייתכן שאחת הסיבות העיקריות ביותר למחלות רבות, נמצאת לחלוטין מתחת לרדאר שלנו, עד שאיננו מבחינים במובן מאליו?
התכונות המיוחדות של המים
כדי להבין כמה המים משמעותיים לקיומנו, חזרה קצרה ברשותכם על כמה מתכונות המים

  • שלושה מצבי צבירה, כפי שיודע כל תלמיד בי”ס יסודי – קרח, מים , אדים.
  • התכונות הכימיות של המים מאפשרות להם להיות ממיס אוניברסלי למרבית התרכובות בטבע. למעשה רוב הגוף שלנו מומס בתוך מים.
  • המים, בניגוד לכל נוזל אחר, נעשים פחות דחוסים כאשר הם עוברים למצב המוצק – קרח. המשקל הסגולי של הקרח נמוך משל מים נוזלים ולכן קרח צף על פני המים. תכונה זו מאפשרת לחיים להמשיך להתקיים מתחת לקרח. אם הקרח היה שוקע, הימים והאגמים ואיתם החיים היו קופאים.

אז האם המים הם בסך הכל נוזל בתוכו מתרחשים החיים כמו שגורס מדע הביולוגיה? כיום המדע מרחיב את המחקר בנושא, ומסתבר שיש עוד מה לחדש, גם אחרי 3.8 מיליארד שנה.
המצב הרביעי של המים
ד”ר ג’רלד פולאק, הוא מדען חביב בן 70 פלוס, מאוניברסיטת וושינגטון, שחוקר את התכונות המיוחדות של המים. את ממצאיו הוא סיכם בספר נהדר לגיקים של מדע, בשם ” המצב הרביעי של המים“. התגליות שלו הן מדהימות ומשנות את כל מה שאנחנו חושבים ויודעים לגבי האופן בו תאים ויצורים מורכבים פועלים. לתגליות שלו יש גם פוטנציאל לפתור את בעיית המים בעולם, שצפויה להחריף מאד לפי התחזיות וגם פוטנציאל לפתור את בעיות האנרגיה העולמיות, לא פחות. ( לד”ר פולאק הרצאות רבות מעניינות ביו טיוב)
פולאק הגיע לארבע מסקנות עיקריות:

  1. למים יש מצב רביעי. זהו לא נוזל ולא מוצק אלא יותר כמו ג’ל או קריסטל נוזלי (בדומה לחלבון ביצה) הנבנה מסביב למבנים ומולקולות ביולוגיות. מצב זה נקרא “אזור הפרדה”-EXCLUSION ZONE או בקיצור EZ WATER, שכן הוא דוחף ממנו החוצה כל אטום אחר שמומס במים. במצב הרביעי של המים הם הופכים להיות H3O2 במקום ה- H2O המוכר והידוע. רוב המים בתוך התאים הם בעצם במצב הרביעי. לפי פולוק, על ידי ניצול  תכונה זו אפשר לסנן מי ים בכמות בלתי מוגבלת וללא תהליך האוסמוזה ההפוכה היקר בו משתמשים כיום במתקני התפלה.
  2. המצב הרביעי של המים מאופיין בהפרדה בין יונים שליליים וחיוביים, ולכן מסוגל לאגור אנרגיה בדיוק כמו סוללה. במידה ותימצא דרך להפוך אנרגיה זו לזמינה (יש כבר פטנטים וניסויים בכיוון הזה) הרי שנמצאה דרך להפיק אנרגיה משמש ומים בלבד. המחקר בחיתוליו, אך נראה שגם הגוף האנושי מפיק אנרגיה מהמצב הרביעי של המים, ומשתמש בה רבות, למשל, על ידי יצירה זרימת הדם בקפילרות, צינוריות הדם הדקיקות ביותר.
  3. בתוך המים, מולקולות או אטומים עם מטען זהה (חיובי-חיובי, שלילי-שליל) נמשכים אחד לשנייה. המצב הרביעי של המים נבנה מסביב למולקולות ואטומים וגורם להם להימשך אחד לשני במקום להידחות בגלל שהמטען שלהן זהה.
  4. חשיפה לשמש: חשיפה לשמש ובמיוחד לאינפרא-אדום בונה בתוכנו (ובתוך כל יצור חי) את המצב הרביעי שחיוני לפעולת כל תא ותא. ( בגלל זה חשיפה מתונה לשמש ושהייה בסאונה מטעינים אותנו באנרגיה)

המים הם לא סתם נוזל מרקי שבו שוחות כל המולקולות שלנו בדרכן לעבודה. מעתה, יש להסתכל על מולקולות וביוכימיה אחרת לחלוטין. כל מולקולה מוקפת ב-EZ WATER  והקומפלקס הזה הוא אשר בא במגע עם מולקולות אחרות, שגם הן מוקפות במים אלו.
האם יש למסקנות אלו תרגום לעולם היום יומי שלנו? האם אנחנו צריכים בעקבות מסקנות אלו לשנות ממנהגנו? בהחלט כן, ויש מי שעשה את המחקר על כך, עבורנו. ובעבור מסקנותיו אנו חבים תודה למהפכה האיראנית, דווקא.
אתם לא חולים, אתם צמאים
עם נפילת השאה ועליית האייתוללות, הגיע לבית הכלא הידוע לשמצה EVIN שבטהרן, אסיר פוליטי, רופא אירני שלמד באנגליה, עם השם הבלתי אפשרי, ד”ר בטמנגלידג’ (Batmanghelidj). בשלוש השנים בהן היה כלוא,  הוא טיפל באסירים אחרים בדבר היחיד שהוא הורשה לתת להם ללא הגבלה – מים. לתדהמתו, הוא ראה כיצד מקרה אחר מקרה, של כיבים ודלקות קיבה, מחלימים במהירות. ד”ר בטמן (בקיצור) ביקש מהשלטונות להישאר בכלא שלושה חודשים נוספים, מעבר לזמן שנקצב לו, כדי להשלים את המחקר שערך ושתוצאותיו פורסמו בירחון לגסטרואנטרולוגיה קלינית ב-1983. עם שחרורו, המשיך, ד”ר בטמן, לחקור את חשיבות המים בבריאות ובחולי ופירסם ומאמרים בנושא שזיכו אותו בפרסום רב.
מחסור במים, התייבשות, מזיקה למנגנונים רבים:
התייבשות (דהידרציה) כרונית היא דרייבר ללחץ דם גבוה. הגוף מרגיש שחסרים לו נוזלים ולכן הוא מפריש מהמוח הורמון בשם וזופרסין ( או בשמו האחר-ADH-ANTIDIUERETIC HORMONE) שמסמן לכליות לספוג יותר נוזלים. במקביל הוא מעלה את לחץ הדם בעורקים כדי ליצור זרימה מהירה יותר של דם.
המוח פגיע במיוחד למצבים של התייבשות כתוצאה מהתכווצות התאים..
מחסור במים פוגע גם בתהליכי הפקת אנרגיה בגוף.
לפי ד”ר בטמן, התייבשות כרונית נמצאת בבסיס אינסוף מצבי חולי. “אתם לא חולים, אתם צמאים, אל תטפלו בצמא עם תרופות” הוא שם של אחד מספריו.
***ניתן לצפות בהרצאה בת שעתיים, שנשא ד”ר בטמן בערוב ימיו (נפטר ב- 2004) ובה הוא מציג את ממצאיו, על פגיעת התייבשות כרונית במערכות הגוף.
המחקר בכיוון הזה ממשיך להתפתח ולפי מאמר מדעי מלפני שנה, התייבשות כרונית יכולה לדחוף את הגוף למחלות מטבוליות רבות (כמו סוכרת, השמנה, דלקתיות ועוד..), ולא רק ליתר לחץ דם.
סימפטומים נוספים של התייבשות כרונית:
* עייפות
* קשיים בריכוז ופגיעה ביכולות ניהוליות (EXECUTIVE FUNCTION) (1)
* כאבי ראש (2)
* עצירות (3)
* אבני כליה (3)
* כאבי שרירים
* אלרגיות: היסטמין, אחד ממתווכי האלרגיה העיקריים בגוף, אותו אנחנו מנסים לחסום עם תרופות אנטי-היסטמיניות, מופרש בעודף כתגובה להתייבשות. 
המלצות
אני מקווה שהבנתם עד כאן את החשיבות העצומה של המים כבסיס לחיים עצמם, וכבסיס, בהיעדרם, למחלות רבות. מצוידים בהבנה זו, אלו הן ההמלצות לשתיית מים חכמה.

  • לשתות רק מים. קפה, תה, קולה, בירה ומשקאות קלים מתוקים או דיאט אחרים, כולם משַתנים בערך את אותה כמות שאנחנו שותים ולכן אין לחשב אותם בכמות השתייה היומית. ניתן להוסיף למים לימון, צמחי תבלין, צמחי מרפא אך לשים לב להשפעה המשתנת שלהם במידה ויש.
  • הכמות המומלצת היומית תלויה במספר משתנים: גיל, מצב בריאותי, התזונה היומית, מזג האוויר, פעילות גופנית, תרופות שנלקחות. לאדם מבוגר ובריא, מומלץ כליטר מים ביום לכל 25 ק”ג ממשקל הגוף. כך אדם ששוקל 75 ק”ג צריך כ- 3 ליטר מים ביום. בגיל השלישי מנגנון הצמא נפגע ופחות ניתן לסמוך עליו לכן צריך לשתות מים בזמנים קבועים ללא קשר לצמא (4). אנשים מבוגרים צריכים לשתות לא פחות מהצעירים.
  • לשתות לאט – מומלץ לשתות את המים לאט לאט כמו שאנחנו משקים אדנית עם צמחים. אם נשקה את האדנית מהר המים יזלגו החוצה במהירות. אם נשקה טיפין טיפין, האדנית תספוג כמות גדולה יותר של מים.
  • לשתות את המים בין הארוחות, ולפזר את השתיה לאורך כל היום
  • מים מהמזון נחשבים! – בסלט בינוני המכיל עגבניה, מלפפון, בצל, כוס חסה, וכוס כוסברה, יש כשתי כוסות מים. גם מרק היא דרך מצוינת להרוות את הגוף בנוזלים.
  • להימנע משתיית כמויות מים גדולות בבת אחת, שכן זה יכול לגרום בהיעדר כמות מספקת של מלחים, להרעלת מים.
  • אנשים שנמצאים בהתייבשות כרונית, או ששמים לב שבעצם הם לא שותים מספיק מים, צריכים להתייחס למים כתרופה ולהעלות את צריכתו בהדרגה, במשך מספר שבועות. שימו לב, יש להימנע ממעבר חד מחוסר שתיה לשתיה פתאומית של כמויות גדולות של מים.
  • מלח: מים המגיעים עם מלח יספגו יותר טוב לתוך התאים. מומלץ להוסיף לחלק מכוסות המים ששותים גם קמצוץ מלח. הדרך הטובה ביותר היא להניח מספר גרגרי מלח הימלאיה/אטלנטי/קלטי גס (ראו פוסט על המלח) על הלשון, ולאחר שהם מתמוססים קצת לשתות את המים.
  • מים על הבוקר: להקפיד על שתיית שתי כוסות מים בבוקר לאחר הקימה כדי להחזיר לגוף את כל הנוזלים שהפסדנו בלילה.
  • לאנשים הסובלים מדלקת בקיבה, צרבת, כיבי קיבה או הפרעת עיכול מומלץ מאד לשתות כוס, שתיים, של מים כחצי שעה לפני הארוחה כדי לתמוך בייצור טוב של הריר המימי (מוקוס) המגן על הושט והקיבה.
  • אנשים עם מחלת כליות, אנשים הנוטלים תרופות משתנות, אנשים עם אי ספיקת לב או אנשים עם בצקות צריכים להתייעץ לפני שהם מתחילים בבת אחת לשתות כמות גדולה של מים.

תהיות אחרונות לסיום
האם כל מקור של מים דומה למשנהו? האם מים מהברז הם כמו מי מעיין או כמו מי גשם או מים מתמי-4? השוק מוצף במערכות לסינון וטיהור מים ובמערכות ההופכות את המים לבסיסיים יותר או טהורים יותר או מובנים (STRUCTURED WATER) ועוד מיני פטנטים.
המחקר המדעי לא מספק לנו תשובות חד משמעיות, אך אני סבור כי הגיוני לסנן מי ברז,  במיוחד אם מוספים להם פלואור.
המים הטובים ביותר, לדעתי, הם מים הבאים ישירות מהמזון – מפירות וירקות. מים אלה, ביחוד אם מדובר במזונות אורגניים, הם מים נקיים וגם מכילים את מי ה-EZ של הצמח.
האם אסור לסטות ממספר הכוסות היומיות שמא נתייבש? התייבשות כרונית נבנית במשך שבועות וחודשים, מי שאוכל הרבה פירות וירקות (או שותה אותם כמיצי ירקות ופירות) יכול מדי פעם ללא חשש לשתות פחות.

לסיום, מסר שלא נס ליחו, מהילד רובי:

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

4 מחשבות על “"שתו מים, שתו רק מים" (אייבי נתן, קול השלום)”

  1. תודה דר הרלינג וכל הכבוד אני לא שותה מספיק מיים ולאחר קריאת הכתבה השתכנעתי שאני חייבת לשתות אלף תודות על הכתבה הנפלאה !!!

    הגב
  2. ישר כח על המאמר המורחב, אני אציין ברשותך שד”ר גיל שחר כתב שהוא לא שותה מים ! הוא שותה חליטות (אם כבר להכניס לגוף נוזלים אז שיהיו משודרגים), מאמר למי שרוצה להרחיב:
    https://www.rambam-medicine.org.il/category/instead-of-water
    כהמשך למה שכתבת יש לציין ששתית מי ברז עלולה לפגוע בבלוטת התריס
    בשורות טובות ובריאות לכולם

    הגב
  3. היי כתבה מאד מועילה. יש לי בעיות עור ונוטלת אנטיהיסטמין. ברור לי עכשיו שאני לא שותה כמעט אז הגוף מייצר יותר היסטמין. בקשר למים מסוננים, לדעתי הפלואור המזיק נשאר גם לאחר הסינון, כדאי לבדוק עם החברות שמשווקות.

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 26/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור