חובה! סדנת היהלום אביב 2024

What do I wear to bed? Why, Chanel No. 5 of course. — Marilyn Monroe

בפוסט הקודם ראינו עד כמה חשוב חוש הריח שלנו. האם ניתן להשתמש בשער החושי הזה להשבחת בריאותנו ולסיוע בהתמודדות עם מצבי חולי?
בהחלט כן. טיפול בעזרת ריחות-ארומתרפיה, עתיק כהיסטוריה האנושית עצמה. הוא מוזכר בכתבים עתיקים: “מִי זֹאת עֹלָה מִן הַמִּדְבָּר כְּתִימֲרוֹת עָשָׁן מְקֻטֶּרֶת מוֹר וּלְבוֹנָה מִכֹּל אַבְקַת רוֹכֵל” (שיר השירים). בברית החדשה, מור ולבונה הם חלק מהמתנות שהביאו שלושת האמגשים (באמת יש מילה כזאת) – חכמי המזרח, לישו, שאך נולד.
לאורך השנים השתפרו ושוכללו השיטות להפקת תמציות ריח מצמחים והיום הטיפול בעזרת ריח, מתבסס בעיקר על שמנים ארומטיים. אלו הם מיצויים מרוכזים ביותר של צמחים המכילים את תמצית הריח שלהם. השמנים הארומטיים משפיעים עלינו דרך שני מנגנונים; הרגשי – חוש הריח גורם לתגובה רגשית מידית. והביוכימי – הכימיקלים הפעילים בשמנים נשאפים לתוך הריאות או נספגים דרך העור,  או דרך מערכת העיכול ומשפיעים בדומה להשפעה של תרופות.
אני מוצא את השימוש בשמנים ארומטיים כשיטה מצוינת להשפיע על המוח שלנו בתקופה הנוכחית, תקופה בה מופצצים חוש הראיה והשמיעה שלנו בגירויים מלאכותיים מעשה ידי אדם, תקופה בה הקשר הישיר שלנו עם הטבע דעך כמעט לחלוטין. הרחה של תמצית צמחית לוקחת אותנו באחת לגן פורח, בו אנחנו מתכופפים ומריחים מלוא נשימתנו את הריח המשכר של הורד. מעטים האנשים המנצלים את האפשרות להקיף את עצמם בריחות גן פרחוני מגוון, ואין צורך להתמחות בארומתרפיה לשם כך.
להלן מדריך בסיסי לשימוש פשוט ויום יומי בשמנים ארומטיים, אותם ניתן למצוא בקלות יחסית בבתי טבע ובבתי מרקחת.

  • שמן לבנדר – זהו השמן הנמכר והידוע ביותר בעולם. הוא נחקר רבות ונמצא יעיל בהפגת סטרס וחרדה. (לדוגמא ראו מחקר זה מאיראן).
  • שמן לבונה (Frankinscense oil)- לשמן זה, המופק משרף של עץ, איכויות אנטי דלקתיות (1) ואנטי סרטניות (2,3). כמו כן הוא משמש במשך אלפי שנים, כאמור לעיל, בטקסים דתיים ולהתעלות רוחנית.
  • שמן מנטה (Peppermint oil ) – לשמן זה יכולת להרחיב את דרכי הנשימה ולהרפות שרירים ולכן הוא מרכיב משחות טבעיות רבות להקלה על נשימה ולשרירים תפוסים. שמן מנטה נמצא בשימוש נרחב כמקל על סימפטומים של מעי רגיש (4), הוא נרשם גם על ידי גסטרואנטרולוגים ונמצא כתרופת מרשם ברוב קופות החולים.
  • שמן רוזמרין – זהו אחד השמנים האהובים עלי. הזכרתי אותו בפוסט על שיפור הריכוז ותשומת הלב שלנו(5). רוזמרין הוא אחד מצמחי המרפא היעילים שיש לבית המרקחת של הטבע להציע (6). זהו צמח עמיד ונפוץ מאד ואני ממליץ כל פעם שעוברים לידו לקטוף מספר עלים למולל אותם ביד, להריח וללעוס אותם.
  • שמן תפוז ולימון – הריח המוכר שלהם גורם כמעט מיד למצב רוח טוב. כמו כן, הם בסיס ידוע ומוכר לחומרי ניקיון ביתיים אקולוגיים. (מאמר סקירה טוב)
  • שמן עץ התה ושמן אורגנו – אלו הם שמנים אנטיביוטיים עם יכולת לטפל הן בזיהומי עור חיצוניים והן בשימוש פנימי כ”אנטיביוטיקה לייט”.
  • שמן יסמין – זוהי תגלית חדשה שלי, באדיבות אחד המקומות שאני פוקד מדי פעם כדי לרענן את מחסן השמנים שלי- חנות “מטפלים” בהרצליה ב’. ריח היסמין המרוכז ממש שואב אותי מהמציאות לתוך חלום ריחני.

כאשר משתמשים בשמנים ארומטיים יש לזכור שגם להם, ככל כימיקל, יש תופעות לוואי והתוויות נגד. אני לא ממליץ להשתמש באף שמן באופן ישיר על העור או לבלוע אותו באופן ישיר. בזמן תחילת הריון ועם תינוקות קטנטנים יש להשתמש בשמנים בזהירות רבה ולדעת היטב מה אנחנו עושים.
איך להשתמש בשמנים ארומטיים-

  • הרחה מבקבוק: הדרך הפשוטה ביותר היא הסנפה ישירה מהבקבוק. ברגעים אלו יש לצידי בקבוקון שמן רוזמרין העוזר לי לריכוז. אחרי שמטופלים משתעלים עלי אני מריח מיד שמן מנטה או אקליפטוס או שמן עץ התה כדי לחטא את דרכי הנשימה השלי. פעם פעמיים ביום אני מבקר את שמן התפוז והיסמין לוקח שאיפה עמוקה, עוצם את העיניים ונהנה מביקור קצרצר בטבע ורגש של הנאה צרופה. הרחה של לבנדר מרגיעה. הרחה של שמן מנטה פותחת את הנשימה ומקלה על גודש באף.
  • מבער או דיפיוזר – בארץ קשה מאד להשיג דיפיוזר. אני הזמנתי מאמזון. מבער או דיפיוזר מפזרים את הריח ברחבי החדר למשך מספר שעות. היתרון בהם שניתן בעזרתם להינות ממספר שמנים בבת אחת. טיפות אחדות מכל שמן יספיקו.

יש נוסחאות רבות של שילוב שמנים ארומטיים התלויים במטרה שלכם; סתם ריח נעים, שיפור מצב הרוח, חיזוק מערכת החיסון ועוד.
אני נוהג לבחור באופן די אינטואיטיבי את השמנים שאני שם במבער או בדיפיוזר. לאחרונה אני אוהב את השילוב של שמן גרניום עם שמן יסמין ועם שמן תפוז.
לאנשים המתקשים להירדם, למשל, אני ממליץ לנסות ולראות כיצד שילוב של שמנים מרגיעים (שמן לבנדר, לבונה, לאנג לאנג, ורד, קמומיל) לאורך הלילה יכול לעזור. דרך נוספת להשביח את השינה היא לטפטף טיפה שתיים של שמנים מרגיעים על הכרית או המזרון לפני השינה.
בחורף ניתן לשים סיר קטן עם מים על הרדיאטור ולתוכו לטפטף מספר טיפות של מנטה, אקליפטוס ורבנסרה (שמן מצוין להקלה על שיעול).

  • מריחה על העור – זוהי דרך חביבה עלי עד מאד, אך היא דורשת התעסקות יותר מורכבת והבנה קצת יותר מעמיקה בשילובים של שמנים עם שמני בסיס. במקום תכשירים קוסמטיים, אני רוקח תערובות שמנים לשימוש קוסמטי בעלות אפסית וללא חומרים סינטטיים רעילים. את הפעילות המהנה והריחנית הזו אני עושה עם בתי בת החמש שכבר יודעת להבדיל בין יסמין ולבנדר.

לטיפול בפעוטות מנוזלים, אני מטפטף לתוך כף שמן קוקוס, שתי טיפות של מנטה ולבנדר, ומעסה את התינוק לפני השינה. עובד מצויין. בנוסחה דומה אפשר להשתמש אחרי פעילות גופנית כדי לעסות שרירים דואבים.

  • שימוש פנימי – זוהי אפשרות למתקדמים בלבד. עקרונית רוב השמנים ניתנים לבליעה. אני נוהג לבלוע מדי פעם לפני פעילות גופנית טיפה של שמן מנטה בכוס מים. מחקר מאיראן(7) הראה שזה משפר את היכולת הספורטיבית.

אני רושם לא מעט שמן לבנדר פומי לטיפול אנטי חרדתי (תרופה הנקראת-Lasea, במחקרים היא נקראת סילוקסאן) זוהי תרופת מרשם  אנטי חרדתית הנמצאת בקופת חולים ומגובה על ידי מספר מחקרים מצוינים (8).
ולסיום עוד שתי פורמולות שהכנתי לאחרונה.
סרום אנטי אייג’ינג לעור הפנים-כף של שמן חוחובה, כף של שמן זרעי רימונים, 20 טיפות של שמן ויטמין אי, 20  טיפות  שמן לבנדר, 20 טיפות שמן לבונה, חמש טיפות של שמן יסמין.  מערבבים בתוך בקבוקון ריק נקי עם טפטפת או בצנצנת קטנה.  מטפטפים מספר טיפות על האצבעות ומעסים את עור הפנים.
סרום לקרקפת(לחיזוק השיער)– 30cc שמן חוחובה, 30cc של שמן זרעי ענבים, 20 טיפות שמן רוזמרין, 20 טיפות שמן מרווה (SAGE)

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

5 מחשבות על “ריח- חלק ב’”

  1. תמיד אני שומע שרק חברת “דוטרה” זה לצריכה פנמית והיה נדמה לי שזה גימיק.. איך אני מוודא ששמן או חברה היא לצריכה פנימית? כי בעלי ידע או מוכרים לא מוכנים להגיד את זה…

    הגב
    • כל שמן סביר ומעלה ניתן לבליעה. בליעה אבל היא למתקדמים כי צריך להבין את המינון, תופעות לוואי וכו’

      הגב
    • אפשר בהחלט אבל לא יותר מטיפה של שמן באיכות טובה. השמן מאד מרוכז והוא בדרך משתלט בטעם על כל מה שמכינים

      הגב
  2. מאמר נפלא! אני קונה שמנים מאתר ישראלי שנקרא “ערוגות הבושם” . יש להם שמנים טהורים שחלקם מתאימים לבליעה. הבעיה שאין להם מגוון רחב של שמנים.

    שאלה: האם אני יכולה להכין את הסרום לפנים רק עם שמן לבנדר (כמובן עם שאר שמנים הבסיס) ?

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור