חובה! סדנת היהלום אביב 2024

behind every beautiful thing, there’s been some kind of pain

(bob dylan)

לא אחת מגיעים אלי מטופלים ומתלוננים על מכאובי שלד-שריר, למעשה זו אחת התלונות השכיחות בקליניקה – בעיות המכונות בעיות אורתופדיות. ומבין שלל התלונות, זוהר הגב במקום הראשון כגורם לכאב חריף או כרוני. מי שלא כאב לו הגב אף פעם סימן שהוא ילד צעיר או מבוגר עם הפרעת זיכרון קשה. אלא שלצערנו, למרות השכיחות של כאבי גב, במיוחד התחתון, ואלפי מחקרים שנעשו בנושא, ההתקדמות בטיפול זוחלת.

גם הטיפולים האלטרנטיביים אליהם נוהרים ההמונים הכאובים ומלאי התקווה, שניסו כבר כל טיפול אפשרי וגילו כי הניתוחים מסוכנים, לתרופות יש תופעות לוואי, ולרופאים יש מעט מאוד זמן לשמוע על מכאוביהם. דיקור סיני, כוסות רוח, כירופרקטיקה, אוסתיאופתיה, פיזיותרפיה, מסאז’ – המחקר מגלה כי גם לטיפולים אלה, אין השפעה, או השפעה קטנה ביותר (1).

למה דווקא הגב כואב כל כך?

התיאוריה המקובלת, לרוב הכאבים האורתופדיים, היא תאוריית הפציעה/נזק. כאשר אזור עצם/שריר מסוים בגוף כואב סימן שהוא נפצע או ניזוק איכשהו. הפציעה יכולה להיות שבר של עצם, קרע של גיד, מתיחה של שריר או “פריצה או בלט של הדיסק”, במקרה של הגב.

תיאוריה נוספת גורסת שמרגע שירדנו מהעצים והתחלנו ללכת על שתי רגלים, הגב שלנו החל לכאוב. זו תיאוריה לא מוכחת, ביחוד לאור העובדה שאנחנו הולכים על שתים כבר מיליוני שנה. זה די והותר זמן לאבולוציה לארגן את הגב בצורה שתתמוך בהליכה זקופה ללא כאב.  

הנה מספר עובדות שיעזרו לכם להבין מה באמת קורה שם בסבך החוליות, הגידים, השרירים והעצבים שנקרא הגב התחתון.

  • לרוב המוחלט של כאבי הגב אין סיבה מוגדרת (2) והם שפירים לחלוטין(3). לכן הם נוטים לרוב לחלוף תוך מספר ימים עד שבועות ללא כל טיפול.
  • אין עדיין הסכמה בעולם רפואה על הגורמים לכאב גב תחתון. לא מעט מחקרים הראו שוב ושוב שלרוב (!) האנשים שמרגישים טוב ולא סובלים משום כאב גב יש מימצאים בבדיקת סי טי או   MRI של הגב התחתון או עמוד השדרה הצווארי.  ומאידך גיסא לאנשים רבים עם כאבי גב קשים אין שום ממצא מכוון בצילומים. במחקר שפורסם בשבועון הרפואי היוקרתי ניואינגלנד ג’ורנל אוף מדיסין,  ליותר ממחצית מהנבדקים הבריאים, ללא כאב, היה בלט ו/או פריצת דיסק(4).
  • מחקר נוסף מ-2015 בדק 1211 אנשים בריאים ללא כאב ומצא שלרוב(!) הנבדקים הבריאים היו פריצות דיסק צוואריות. רק ל 13% מהנבדקים הבריאים היה  MRI תקין (6).  כלומר לממצא בבדיקת סי טי או   MRI של הגב התחתון בד”כ אין קשר לכאב עצמו.
  • עדות נוספת התומכת בחוסר הקשר בין הממצאים בצילום גב לבין התמונה הקלינית של כאב היא פיזור כאבי הגב לפי גיל.

ככל שאדם מבוגר יותר כך, מין הסתם, נמצא בצילום גב ליקויים ונזקים בצורה של בלטי דיסק, היצרות תעלת עמוד השדרה, שחיקת חוליות, תזוזת חוליות ומה לא?. היינו מצפים אם כך שלמטופלים מבוגרים יהיו יותר כאבי גב מאשר למטופלים צעירים. המציאות היא שכאבי גב תחתון בעיקר שכיחים בגילאי 30-60. מעל גיל 60 הם יורדים בשכיחותם (7).

  • ניתוחי הגב אמורים היו לתקן את הפציעה/נזק של הגב ולפתור אחת ולתמיד את כאבי הגב, נכון? לא נכון. המחקר מראה שלמעט מקרים קשים של כאבי גב המלווים בשיתוק עצבי, לניתוחי גב אין שום יתרון על טיפול שמרני ללא ניתוח (8).
  • הגב שלנו לא פועל בוואקום, הוא מרגיש כל תנועה מכל מקום בגוף, הוא מרגיש כל כוח שעובר בגוף והוא חלק אינטגרלי מכל תנוחת יציבה, 24 שעות ביממה. הגב התחתון שלנו מושפע עמוקות ממה שקורה בפרקי הרגליים שלנו. אם למשל אנחנו צולעים קצת בגלל כאב בקרסול עשוי להתפתח כאב גב תחתון עקב מנח עקום של הגב בזמן הליכה. כל בעיה למעשה בכפות הרגליים, בקרסוליים, בברכיים ובפרקי הירכיים יכולה להסתמן תחילה ככאבי גב תחתון. הגב העליון שלנו מושפע מאד מפרקי הכתפיים המרפקים וכפות הידיים וממנח הראש עצמו. אם לדוגמא אנחנו יושבים מול מחשב והסנטר שלנו מזדקר קדימה מיד נוצר לחץ על עמוד השדרה הצווארי מה שיוביל לכאבי צוואר בהמשך.

צפו בהרצאה קצרה ומאלפת על איך בעיה במקום אחד בגוף משפיעה, דרך הפסיה, על מקום אחר בגוף.

  • לעמוד השדרה ישנם קימורים מסוימים המעניקים לגב את צורתו.

 הגב בנוי בצורה כזאת כדי להעניק לגוף גמישות תנועתית ויכולת בלימת זעזועים. שינוי צורת הקימורים כתוצאה מישיבה ממושכת, חוסר תנועה והיחלשות השרירים והפסיה יגרמו לגב לאבד יכולת התפקוד שלו. הפסיה שעוטפת את עמוד השדרה תדווח על כך למוח ואנחנו נפרש את הדיווח הזה ככאב.   

  • סטרס נפשי על כל צורותיו וגווניו הוא דרייבר קריטי לכאב גב חריף וכרוני כאחד. המוח מייצר כתגובה לסטרס או לקונפליקט רגשי, כאב שמרגיש אמיתי מאד בעוד הגב עצמו הוא תקין לחלוטין. הפסיה מגיבה לסטרס גם היא ומתכווצת בתגובה לכך. התחושה היא כאילו אנחנו הולכים עם חליפה הקטנה עלינו בשלוש מידות.
  • אנשים עם דיכאון סובלים הרבה יותר מכאבי גב (9). טיפול נפשי קוגניטיבי גם הוא מקל על כאבי גב (10) אפילו מתן הסבר כתוב למטופל על הבעיה שלו עוזר להקלת כאבי גב (11).
  • ד”ר ג’ון סארנו ז”ל רופא מומחה בשיקום מארה”ב, פיתח שיטה שלמה לטיפול בכאבי גב על ידי הרצאה המסבירה איך סטרס גורם לכאב ואיך פשוט להתעלם מהכאב לנהוג כרגיל עם הגב ולטפל בסטרס הרגשי. אחד מספריו אף תורגם לעברית-” ריפוי הכאב הכרוני“.
  • אורות אדומים – חשוב לדעת שיש מספר מצבים המחייבים פנייה לרופא ומחייבים את הרופא לחתור לאבחנה מהירה:
  • סיפור של חבלה/תאונה טראומטית מחשיד לשבר ולכן יש לצלם מיד את הגב.
  • כאב חדש בגיל השלישי וטיפול בסטרואידים (המחלישים את העצמות) גם הם מחשידים לשבר בחוליות.
  • איבוד תחושה עצבי או חולשה מתקדמת של אחת הרגליים או איבוד שליטה על סוגרים הם סימנים ללחץ עצבי מסוכן וגם כאן יש לחתור לאבחנה מהירה.
  • היסטוריה של סרטן בעבר מיד מעלה את החשד לפיזור גרורתי בגב ותמיד יש לשלול מצב של זיהום בחוליות הגב, מצב נדיר ביותר אך בר טיפול.

לסיכום, כאב גב יכול לנבוע מסיבות רבות ויכול להיות גם שילוב של מספר סיבות. בסביבה המודרנית היושבנית עתירת הסטרס שכיח מאד לראות מטופלים עם יציבה גרועה, שרירי גב חלשים ולא מאוזנים, בעיות מפרקים אחרות הנמצאים תחת סטרס נפשי וריגשי. התוצאה- כאב גב.

אז איך מונעים כאב גב? ואיך מטפלים בכאב גב?. על כך בפוסט הבא.

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

3 מחשבות על “נתפס לי הגב”

  1. צפו בהרצאה קצרה ומאלפת על איך בעיה במקום אחד בגוף משפיעה, דרך הפסיה, על מקום אחר בגוף. איפה – לא מוצא??

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור