חובה! סדנת היהלום אביב 2024

ארבעת המופלאים

A RIVER CUTS THROUGH A ROCK NOT BECAUSE OF HIS POWER BUT BECAUSE OF IT’S PRESISTANCE

מה הציון שלכם בהתמדה בהרגלי חיים בריאים?

לפני כשנתיים כתבתי לכם על שלושת המוסקטרים. בפוסט היללתי ושיבחתי שלושה מזונות מצוינים לבריאות – תותי גוג’י, נבטי ברוקולי וקקאו. האם הצלחתי להתמיד באכילת מזונות אלו? כמעט. במבט כנה לאחור, לא אכלתי כלל תותי גוג’י בחודשים האחרונים.  איכשהו הם התאדו מהתפריט היומי שלי. את נבטי הברוקולי ואת הקקאו אני עדיין צורך בחדווה. ציון של 66 בהתמדה.

 היכולות שלנו לאמץ הרגלים בריאים ולהתמיד בהם, הן תכונות פנימיות סופר חשובות. והן תקבענה את תוחלת החיים שלנו, את איכות החיים שלנו ואת המחלות בהן נחלה.

שלושת המוסקטרים, כבודם במקומם מונח, אבל היום אני רוצה להציע עוד 4 מזונות, שאולי יהיה לכם (ולי) יותר קל להתמיד איתם באופן יומיומי. אני מעדיף הרגלי בריאות קטנטנים ופשוטים שלא מצריכים שום יועץ ושום תוכנית ושום התאמת מינון ושום בלבולי שכל.

שום

בספרות הרפואית יש מאות מחקרים קליניים על שום, והוא ידוע כמשפר את בריאות כלי הדם שלנו (מוריד לחץ דם, מנקה סידן מדפנות כלי דם, מוריד כולסטרול ). מונע סרטן (קצת), אנטיביוטי ועוד…(1)

הכמות המומלצת לאכילה היא כ- 20 גרם לשבוע (כ-10 שיני שום בשבוע, לא חייבים כל יום). לא כולם סובלים את הבל הפה והגוף לאחר אכילת שום טרי ולא מבושל, ולא כולם מבשלים עם שום לכן כדאי להתעניין בתוספי שום בבית מרקחת או להשתמש לפחות באבקת שום כשמכינים חביתה או רוטב לפסטה.

תפוח an apple a day keeps the doctor away

התפוח הוא בית חרושת של כימיקלים מיטיבים ושל סיבים תזונתיים מעולים. אך מעל הכל, התפוח הוא פרי שממש רוצה שנאכל אותו. גרעיני החיטה, האורז והחומוס למשל, ממש לא רוצים שנאכל אותם. לכן הם קשים ומרים ובלתי אכילים בעליל. אנחנו צריכים לעבוד קשה כדי להפוך אותם לאכילים וטעימים. יתרה מזאת מזונות שלא רוצים שנאכל אותם מייצרים פעמים רבות כימיקלים שנועדו לפגוע בעיכול, כך שגם אם אוכלים אותם, יהיה קשה לעכל אותם ונפלוט אותם החוצה (2,3). התפוח, לעומת זאת, מאד ידידותי ומהווה ממש ארוחה שלמה ארוזה בנוחות בעטיפה צבעונית ומזמינה. תפוחים אורגניים מאד זמינים ובמינון של תפוח אחד ביום, גם לא מאד יקרים. בתפוחים וצמחים אכילים אחרים, מסתתר עוד מרכיב תזונתי שכמעט אף אחד לא מכיר עדיין, כי הוא נחקר ממש בשנים האחרונות (4,5). מרכיב זה נקרא – אקסוזומים. אקסוזום הוא חלקיק קטן בגודל וירוס שכמו וירוס מכיל בתוכו חתיכות של חומר תורשתי, קצת חלבונים ועטוף בממברנה (לסרטון הסברה קצר). תאי הצמח מפרישים כל הזמן אקסוזומים (כמו גם התאים שלנו ושל כל יצור מורכב)  וכאשר אנו בולעים אותם הם נכנסים מיד לאינטראקציה עם החיידקים הטובים שלנו במעי ועם תאי המעי ובהמשך חלקם נכנס למחזור הדם שלנו ומתפזר בכל הגוף. החומר התורשתי הנמצא באקסוזומים (וגם בווירוס הקורונה) נקרא  RNA. ל-RNA זה יש השפעה ישירה על הגנים של הצמח ומסתבר שגם על הגנים שלנו. הבנה אחרונה זו לוקחת את האוכל שאנחנו אוכלים למקום אחר ומעניין מאד. רובנו חושבים שאנחנו משתמשים באוכל לשלוש מטרות- הפקת אנרגיה מהקלוריות, אבני בניין לתאי הגוף, כימיקלים שונים שעוזרים לתהליכים הכימיים שלנו להיות יעילים יותר ( כמו ויטמינים, מינרלים ועוד). אך האקסוזומים מלמדים אותנו שיש מטרה רביעית לאוכל – העברת אינפורמציה בין האוכל (במילעיל) לאוכל (במילרע). חומר תורשתי בצורת   RNA מהתפוח מדווח לתאי גופנו מה קרה לתפוח במהלך חייו. חומר תורשתי מהתפוח “מדבר” עם החומר התורשתי שלנו. גם ווירוס דרך אגב הוא לא בעל חיים אלא ביט של אינפורמציה. הוא מכיל אינפורמציה שמטרתה היא שכפול עוד וירוסים ופגיעה במארח. האקסוזומים של התפוח לעומת זאת מכילים אינפורמציה שמטרתה תמיכה במארח ושגשוגו. המחקר עדיין בחיתוליו אך יש מספיק עדויות כדי לקבוע שאקסוזומים מהצומח ביחוד מפירות, ירקות ושורשי תבלין, טובים ליהודים ויכולים לטפל במחלות ואף למנוע אותן.

תותי-יער

ממש עכשיו ברחבי הארץ נותנים את פריים עצי התות. בדומה לתפוח, תותי היער רוצים שתאכלו אותם לכן הן קלים להשגה. צריך קצת לנער את הענף והם נופלים לקרקע, קטנים, שחורים/כחולים, מתוקים, טעימים ומלכלכים מאד. כל סוגי התותים הם בריאים מאד ומכילים בנוסף לאקסוזומים גם כימיקלים עם שמות מסובכים שנחקרו רבות לאורך השנים. ידועות במיוחד הן האוכמניות הכחולות שנחקרו ביחוד בהקשר של תפקוד מוחי ודמנציה (6).

הבעיה עם תותי היער היא שהאקלים הישראלי לא מתאים לגידולם ולכן בדרך כלל יש חודש חודשיים בשנה שאפשר ומומלץ לקטוף ישר מהעץ אך לרובנו זו אפשרות לא ריאלית. אופציה נגישה היום היא לקנות תותי יער קפואים ומספר פעמים בשבוע לזרוק אותם לשייק מרענן ובריא.

שייק תותי יער קל להכנה –

חופן תותי יער כחולים, תפוח עם הקליפה, תמר, כפית חמאת קוקוס, כפית אבקת מאקה וכוס של מי קוקוס. אני שותה שייק כזה 2-3 פעמים בשבוע.

ירקות כבושים

אצל סבתי הרומניה לוצ’יה, עליה השלום, שחיה עד גיל 92 בבריאות טובה, היתה במטבח, בכל רגע נתון, צנצנת עם ירקות כבושים (ועוד אחד בהכנה על אדן החלון) מלפפון, כרוב, ואפילו אבטיח כבוש.

תהליך הכבישה הופך את הירק לעתיר בחיידקים טובים חיים (בניגוד לתוסף, שם הם רדומים במצב השהייה). חיידקים אלה, תורמים לחיידקים הטובים שכבר נמצאים בתוכנו. שמירה על אוכלוסיית חיידקים טובים מגוונת ועשירה היא קריטית לבריאות טובה לאורך שנים. אכילת מזונות כבושים היא הדרך לדאוג לכך.

יש עוד הרבה מזונות כבושים ומותססים אך הם רחוקים שנות אור מהתרבות שלנו ולכן לא זמינים לרובנו- קימצ’י, קמבוצ’ה, קפיר. מלפפון כבוש ביתי לעומת זאת מתאים לנו כמו כפפה והולך פשוט עם כל מה שנאכל במנה העיקרית שלנו.

העדות הכי טובה לכך שזה מזון שמאד קל להכין אותו היא שאני מצליח להכין מלפפונים ממש טובים-

מלפפונים כבושים –

  • צנצנת שנסגרת בוואקום
  • לשטוף אותה עם מים רותחים כדי לחטא אותה
  • מלפפונים קטנים וסופר טריים שרק הגיעו לירקן
  • שיני שום לפי הטעם – אני שם שיניים קלופות משני ראשי שום
  • שמיר- כחצי צרור
  • 1-2 פלפלים חריפים שלמים ירוקים או אדומים
  • כיסוי כל התכולה עם מים+מלח שחייבים לכסות הכל
  • מלח- כפית מלח לכוס מים. בצנצנת שאני משתמש צריך כ- 8 כוסות מים + שמונה כפיות מלח
  • שבוע בקיץ, שבועיים בחורף עד לכבישה מלאה.
  • אחסון במקרר
  • שיני השום הכבוש נאכלות בנפרד במשך השבוע.

בתיאבון

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

9 מחשבות על “ארבעת המופלאים”

  1. מזל שיש לי את השלושה מתוך הארבעה בקפסולות של ג’וס
    פלוס עוד 27…. אני מסודרת

    רק את ירקות המוחמצים אני מחמיצה לחלוטין😂😂😂

    הגב
  2. אנחנו חדשים באתר שלך. אתה כותב מדהים!. מעניין, קליל ובעיקר מעשי. ממש נהנים .
    מצאנו כותב כלבבנו (טבעי, חוזר למקורות, ולא נצמד ל”ספר”)
    תודה!

    הגב
  3. שלום רופאי היקר
    תמיד כף לקרוא את דבריך, תמיד זה נגמר עם חיוך ותמיד אני מרגישה אחרי זה שהחכמתי או נזכרתי במשהו שלא אופסן בתאים הנכונים.
    תודה לך מעומק הלב .

    הגב
  4. שלום ד”ר הרלינג.
    אני חדשה באתרך. תודה על דבריך ועל המידע שאתה מעביר.
    האם אתה מתייחס למים שאנחנו שותים? מבחינת הניקיון ומבחינת האנרגיה.
    מים מזוקקים?
    מים חיים?
    אודה לך אם תוכל להתייחס לשני סוגיות אלה ברמה המעשית.
    תודה רבה
    נאוה

    הגב
  5. מאמר נהדר, תודה. התחלתי לשלב בחיי רבות מהמלצותיך – צ’י קונג, תליות מתח ובדרך לעליית מתח ראשונה בחיי(!), תותי גוג’י, קקאו. אני מתקשה דווקא בנבטי הברוקולי. יש כיום מגשים נהדרים שעליהם הנבטים ממשיכים לגדול ואתה פשוט קוצר לך מנה, אבל אצלי הם פשוט נרקבים להם במקרר. ראיתי שיש אבקת נבטי ברוקולי, האם לדעתך כדאי אולי פשוט לשתות את מנת הנבטים היומית?

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 30/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור