חובה! סדנת היהלום אביב 2024

” לכבוד הקיץ שהגיע, כתבתי שיר” (דני סנדרסון)

הקיץ הגיע, אם עדיין לא שמתם לב. והולך להיות חם ומגניב ואחר כך יותר חם ופחות מגניב. איזה מזל שהמיזוג עובד. ללא מיזוג, כל תנועה קלה גורמת להזעה בלתי נסבלת. הגוף החכם שלנו לא אוהב להתחמם יותר מדי ואכן, איבוד נוזלים ומכת חום הן סכנות מוחשיות שמדי קיץ פוגעות באנשים שלא נזהרים מספיק. אלא שלחום יש גם צדדים חיוביים ומועילים לבריאות.

אני גר בתל אביב החמה והלחה, ובכל זאת, טרחתי והשקעתי אלפי שקלים בסאונה ביתית. לפני שאפרט את הסיבות המדעיות,  המבוססות על המחקר של השנים האחרונות, הסבר קצר על מה זו סאונה בעצם ואיזה סוגים יש.

שהייה בחום גבוה לצורך היטהרות, ניקוי פנימי וריפוי מופיעה כבר אלפי שנה בתרבויות שונות-למשל בקתת ההזעה האינדיאנית (sweat lodge) והחמאם הטורקי. הסאונות הראשונות הופיעו לראשונה בהיסטוריה בצפון אירופה הקרה, בעיקר בפינלנד,  לפני כ- 2000 שנה. ומכאן הביטוי הידוע – סאונה פינית. הסאונה יכולה להיות יבשה ואז היא מחוממת על ידי תנור שעליו בד”כ מונחות אבנים או רטובה ואז היא מחוממת על ידי סילונים של אדי מים מורתחים. הטמפרטורה בסאונה יבשה היא בדרך כלל 75-100 מעלות ובסאונה רטובה הרבה פחות בד”כ כ-45 מעלות. סוג חדש יותר של סאונות יבשות, מבוסס על טכנולוגיית אינפרה-אדום. במקום תנור חשמלי מוטמעים בקירות הסאונה מתמרים הפולטים קרני אינפרה-אדום והיא מגיעה לטמפרטורה של 45-60 מעלות.

לסאונת אינפרה-אדום שני יתרונות חשובים מבחינתי; ראשית, היא לא מאד חמה, מה שמאפשר ישיבה ארוכה יותר בתוכה, בלי להרגיש את תחושת הטרום עילפון והפנים הבוערות שאני ורבים אחרים מרגישים בסאונה יבשה רגילה. שנית, התחזוק שלה מאד פשוט וחסכוני כי אין בה תנור חשמלי זולל אנרגיה והיא מחזיקה מעמד, בלי לפתח מיני עובשים וריחות, במשך שנים רבות.

השימוש בסאונה הוא פשוט עד אלמנטרי – ישיבה פאסיבית בחום גבוה הגורמת לעלייה בחום הגוף. בסאונה יבשה רגילה החימום נעשה על ידי חימום האוויר מסביב לתנור ואז על ידי הולכה, החום מתפשט ברחבי הסאונה ומחמם את העור. בסאונת אינפרה-אדום לעומת זאת, החום עובר על ידי מנגנון של הקרנה.  קרני האינפרה-אדום מוקרנות ישירות לתוך גופנו וחודרות  לעומק של מספר ס”מ ומחממות את גופנו “מבפנים”. זמן השהייה צריך להיות לפי המחקר מינימום 20 דקות.

המדע –

–       חשיפה לחום גבוה מלחיצה את הגוף שלנו וגורמת לתגובה פיזיולוגית עוצמתית ומהירה. חום הגוף עולה, תחילה שטחית במעטפת  ואחר כך חום הליבה עולה ויכול להגיע אפילו ל- 39 מעלות. עלייה זו מפעילה סטרס על הגוף שצריך להפעיל מנגנוני ויסות עצביים, הורמונליים, קרדיווסקולריים כדי להגן על תאי הגוף ולקרר אותו. תפוקת הלב עולה ב- 60-70 אחוז וחלק גדול מזרימת הדם מנותב לעור כדי לעודד הזעה. בישיבה של כ- 20 -30 דקות בסאונה הגוף מאבד כחצי ק”ג מי זיעה. תפקיד הזיעה הוא לקרר אותנו אך תפקיד נוסף שלה הוא להפריש רעלנים מהגוף.

–       חשיפה ללחץ בכמות מדודה שלא הורגת אותנו גורמת לתגובת הסתגלות של הגוף הנקראת הורמזיס. התגובה ההורמטית לשהייה בסאונה דומה מאד לתגובה של הגוף לפעילות גופנית עצימה או לצום. מי שלא יכול או לא רוצה לבצע פעילות גופנית עצימה יכול לשבת בצורה פאסיבית בסאונה ולהנות מיתרונות דומים.

–       כתגובה ללחץ החום, מופעלים מנגנונים מולקולריים, שמטרתם להגן על חלבוני הגוף מנזק ולהפעיל מנגנוני ריפוי תאיים.

אחד המנגנונים המעניינים שמופעל מערב קבוצת חלבונים הנקראים –   HEAT SHOCK PROTEINS (HSP)

חלבונים אלו אחראים על תיקון חלבונים מקולקלים או ניקוי שלהם מהתא. כאשר התאים “נלחצים” מהחום הגבוה (אך לא רק מחום אלא גם ממחסור בנוטריאנטים כמו בצום) הם מייצרים כמות גדולה של   HSP ואלה בתורם מייצבים ומתקנים את חלבוני התא ועוזרים לייצר חלבונים חדשים במקום אלו המקולקלים(2,1). מנגנון מולקולרי נוסף שמשופעל בחשיפה לחום  נקרא  FOXO3. זוהי קבוצת חלבונים שמבקרת ומווסתת גנים הקשורים לתיקון DNA , לדיכוי סרטן, לתפקוד תאי גזע ולתפקוד תקין של מערכת החיסון(3).

התועלת הבריאותית של הסאונה:

–       מחלות לב וכלי דם – מחקר פרוספקטיבי גדול שנערך בפינלנד ופורסם בשבועון היוקרתי JAMA הראה ששימוש 2-3 פעמים בשבוע בסאונה הוריד ב- 22 אחוז את שכיחות מוות לבבי פתאומי. שימוש תדיר 4-7 פעמים בשבוע הוריד את שכיחות המוות הפתאומי ב- 63 אחוז(4)

שימוש בסאונה משפר את תפקוד כלי הדם ומשפר את מצבם של חולים באי ספיקת לב(5,6).

שהייה בסאונה יכולה לשפר את פרופיל שומני הדם(7).

שימוש בסאונה יכול גם למנוע וגם לטפל ביתר לחץ דם, גורם סיכון ידוע של מחלות לב(8).

–       בריאות המוח –  בדומה לפעילות גופנית, חשיפה לחום והסטרס היחסי על הגוף שהיא גורמת, מביאה ליצור מוגבר של BDNF ׁׁ (9). מולקולה חשובה זו מווסתת את יכולת הגמישות העצבית של המוח שלנו ( נוירופלסטיות) ואחראית לחיזוק למידה, זיכרון לטווח ארוך ויכולות קוגניטיביות. זו אחת הסיבות, בנוסף לשיפור שכבר ראינו בזרימת דם ותפקוד הלב, ששימוש תכוף בסאונה מוריד את שכיחות מחלת אלצהיימר ב-65 אחוז(!)(10). השפעה זאת על בריאות המוח היוותה מניעה רציני בשבילי לרכישת הסאונה בגלל שאבי והוריו חלו במחלה הנוראית הזאת. 

–       בריאות הנפש – העלאת חום הגוף גרמה לשיפור מצבם של חולי דכאון במספר מחקרים(11,12).

–       כושר גופני והתאוששות ממאמץ – סאונה מאד מועילה להתאוששות אחרי פעילות גופנית ולכן תמצאו סאונה בכל מועדון כושר שמכבד את עצמו. כמו כן, סאונה מדמה בגוף מצב של פעילות גופנית. ושימוש תכוף בסאונה עשוי לשפר את הכושר של ספורטאים(13) וגם של לא ספורטאים(14).

–       מערכת החיסון – כאשר חום הגוף עולה מערכת החיסון נכנסת להילוך גבוה. עליית חום הגוף בסאונה מדמה עליית חום עקב מחלה. לכן שהייה תכופה בסאונה למעשה הופכת את הגוף לחסין יותר למחלות זיהומיות (16,17).

התגלה גם ששהייה בסאונה משרה בגוף מצב אנטי דלקתי(18).

  • דטוקסיפיקציה – שתן, צואה וזיעה הן שלושת הדרכים בהן הגוף נפטר מרעלים וחומרים שהוא לא צריך. דרך הזיעה הגוף נפטר ממתכות כבדות רעילות – אלומיניום, קדמיום ועופרת(19) וחומרים רעילים תעשייתיים כמו ביספנול A(20) , פטאלטים ועוד.

לסיכום,

לסאונה יתרונות בריאותיים רבים, אך אחד היתרונות הגדולים מבחינתי, היא הפיכתה של הסאונה למתחם מבודד שבו בזמן שאני יושב פועלים המנגנונים ההורמטיים, הגוף מתאושש ומזיע, מפריש רעלים, ותוך כדי אני גם עושה תרגילי נשימה ומדיטציה. הסאונה הופכת להיות מעין בועה מבודדת, מקדשון קטן, בו אני עושה מספר דברים בו זמנית להשבחת הבריאות הגופנית והנפשית.

 התוויות נגד

–       חום גבוה עלול לפגוע ביצור הזרע ולכן שהייה תכופה בסאונה פחות מומלצת לגברים שרוצים ילדים בהווה.

–       בזמן מחלה חריפה המלווה בחום גבוה, הרגשה כללית גרועה כדאי להימנע מהסטרס הנוסף שהחום מפעיל.

–       חולים במחלות אי ספיקה קשות ולא מאוזנות – כמו חולי דיאליזה או חולים באי ספיקת לב קשה.

–       סאונה לא מומלצת לנשים בהריון ולילדים

אז יאללה להתחמם…

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

10 מחשבות על “סאונה”

  1. שאלה: האם יש לכן מניעה שנשים עם מחלה אוטואמונית להשתמש בסאונה? בגלל הגברת מעאכת החיסון? אשתי פציינטית שלך. יש לה PMR ולוקחת מטוטריקסאט במינון שכבר ירד מאוד. תודה.

    הגב
      • יישר כוחך ד״ר הרלינג המלומד, בכל ידע עצום ברוב התחומים, אכן סאונה מאד עוזרת גם למערכת החיסונית, מזה שנים אני עושה סאונה אחרי פעילות גופנית, גם רטובה וגם יבשה, מרגישה שזה עוזר מאד גם בדרכי הנשימה. וגם לכל המערכת הווסקוקרדינאליצ, זה אכן דומה לפעילות אירובית, כפי שציינת, הדופק עולה, אך לדעתי, הסאונה מווסתת את חום הגוף ומחזקת את המערכת החיסונית. תודה רבה לך על פוסט כח כל חשוב לבריאותנו וכה מעניין. נעמי וייס

        הגב
  2. תודה לך ד”ר הליניג,
    ואמנם, הרבה מדובר בסאונה ומעט מאוד יודעים למה וכיצד להתנהג בחלל המחומם. הנה לדוגמא:
    1. מי שלא חווה סאונה יבשה מעולם, ש”יכנס לאט”. שילמד ויכיר את ההרגשה. פגישות ראשונות עם סאונה יכולות להותיר פחד, חשש, חוסר ביטחון. רק לאט לאט, משהות לשהות לומד הגוף לארגן עצמו וכו’
    2. בעת השהייה בסאונה, רצוי לקרצף את עור הגוף – מעשה שממריץ את זרימת הדם ובעליל משחרר יותר רעלים
    3. כמה זמן לשהות בסאונה – כמובן, שמדובר בדבר שהוא שונה מאדם לאדם. בסאונות רבות תלוי על הקיר שעון-חול וכו’….
    4. בסאונות רבו נהוג לשחרר שמנים אתרים – “פותחי נשימה” וכו’
    5. מה עושים אחרי שהייה בסאונה? מתקלחים במים צוננים-קרים. ומה אז? רצוי לנוח מעט וכעבור 30 דקות לחזור לשהייה נוספת. ושוב להתקלח במים צוננים, ולנוח…מנוחה חשובה!
    אז הנה הטיפים, שנראים לי חסרים ויש עוד אחדים, אבל אתה כבר תדע כיצד להעשיר את כולנו.

    בברכה רבה

    הגב
  3. אני מאוד אוהבת את הרעיון של סאונה היכן אפשר למצוא את הגב הזאת פרט לחדרי כושר ואם להתקין בבית האם תהיה מוכן לתרום מנסיונך בנושא תודה וברכה

    הגב
  4. איפה יש יצרנים מומלצים בארץ שכדאי ומומלץ לפנות אליהם לצורך סאונה ביתית עם אור אינפרה אדום?

    הגב
  5. תודה דר’ הרלינג על הזרקור אור למקור “שיפור דרך”
    מה הנוהל לגבי אנשים עם לחץ דם נמוך יחסית? (87/56, בערך)
    מומלץ או יש הסתייגות?

    הגב
  6. היפנים ידועים בהרגלים האלה . יותר מכך הם מתרחצים ומנקים את הגוף ,ולאחר מכן טובלים באמבט חם .
    לאחר הטבילה באמבט חם הם שוב רוחצים ומנקים את עור הגוף מפני שנקבוביות העור מתרחבות בשעה שטובלים באמבט החם .וכל הרעלים יוצאים מהעור .

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 30/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור