חובה! סדנת היהלום אביב 2024

“בבוקר אני חזק והעוגיות חלשות, בערב אני חלש והעוגיות חזקות” (ג’רי סיינפלד)

זה פשוט לא כוחות! זו מלחמה אבודה מראש!  לנסות לרדת במשקל, זה כמו לנסות לנצח מטוס קרב משוכלל עם חרב מעץ. מצד אחד עומד לו האזרח שומר החוק ומשלם המיסים ומנגד עומדים שורה של מהנדסי/ות מזון, שפים/יות מעולים וסבתות עם ניסיון בישול של עשרות שנים ועם גישה בלתי מוגבלת לכל אגף בסופר ובמעדנייה. שפע המזון הטעים, שלא לומר מבול האוכל, הגלידות, המאפים והמעדנים שמפתים אותנו מכל עבר, אחראים לעלייה העקבית במשקל של רובנו גם אחרי שסיימנו את הצמיחה לגובה, אי אז בתיכון. מכאן, קצרה הדרך לניסיון לרדת במשקל, ניסיון שעל גבו צמחה לתפארת תעשיית הירידה במשקל. אבל , כאמור, זה לא כוחות. תעשיית המזון מנצחת את תעשיית הירידה במשקל בנוק-אאוט ושתיהן חוברות להן יחד כדי לחלוב את ארנק הכסף/זמן של האזרחים שרואים בעצב מהול בשמן קנולה את מידת המכנסיים עולה.

לתוך קלחת הקלוריות מצטרפים בחדווה מומחים רבים המטיפים לנו חדשות לבקרים איך צריך לאכול, מה צריך לאכול, מתי צריך לאכול, עם מה צריך לאכול.  במשך שנים רבות עסקתי בקליניקה שלי בייעוץ תזונתי. כרבים וטובים תמהתי  למה לא מלמדים תזונה בבית ספר לרפואה? למה הרוב המוחלט של הרופאים אף פעם לא שואל – מה את.ה אוכל.ת? בעשר שנים האחרונות התעייפתי. הסברתי לעצמי ולמטופלי שעקרונות התזונה הבריאה הם כל כך פשוטים (לאכול מזון לא מעובד, חי, טרי ומגוון) שאין ממש טעם לבזבז על זה את הזמן היקר של המפגש הטיפולי ובכל מקרה לא מדובר כאן בחוסר ידע של המטופל.ת אלא במאבק בין דוד וגוליית. יותר חשוב לחמש את דוד ולחזק אותו נפשית מול העוגיות האימתניות מאשר לבנות לו תוכניות תזונתיות הסופרות את מספר הזיתים היומיים, מכיילות את אחוזי השומן של הגבינה ושוקלות את חזה העוף האנמי.

אז הנה לפניכם.ן שבע “תחבולות” שיכולות לסייע בירידה הנכספת במשקל:

  • תמיכה חברתית היא משאב מצוין המחזק אותנו. ואכן המחקר וגם האינטואיציה מעלים שקבוצת תמיכה או חברים שגם מצטרפים לירידה או תוכניות לירידה במשקל שמשלבות תמיכה חברתית , תורמים להצלחה יותר גדולה של ירידה במשקל(1).
  • מחשבה בוראת מציאות. במחקר מקורי שנערך על ידי פסיכולוגים מאוניברסיטת הרווארד (2)  מצאו החוקרים שחדרניות בית-מלון שהסבירו להם שהפעילות היומית שלה מאד מורידה במשקל ותורמת מאד לבריאות ירדו במשקל ולחץ הדם שלהם ירד תוך 4 שבועות ביחס לקבוצת ביקורת של חדרניות שביצעו בדיוק אותה פעילות גופנית. תגידו לעצמכן.ם שמה שאתם עושים זה מצוין ואין ספק שזה יתרום לבריאות.
  • להיות חסרי מנוחה. מכירים את האנשים המעצבנים האלו שלא משנה כמה הם אוכלים הם נשארים רזים כמו מקל ארטיק?! מסתבר שהסוד של רובם הוא הוצאה קלורית אדירה על ידי תנועה חסרת מנוח( Fidgeting) במהלך היום (3,4). הם הולכים מצד לצד, מרעידים את הברך שלהם,  קמים ויושבים באופן תדיר. המונח באנגלית הוא Non-exercise activity thermogenesis) NEAT- שריפת קלוריות שלא על ידי פעילות גופנית) לכן היא מאד מומלצת – קפיצות במקום, אגרופים באוויר (הרגל שנשאר אחרי שנות אימון רבות בקרטה), לעלות במדרגות, מה שזורם. העיקר לזוז.
  • לנשום. דרך נוספת לחזק את דוד אל מול גוליית יוצאת מנקודת הנחה מוכחת היטב וידועה. אכילה היא לעיתים קרובות אכילה רגשית – משעמום, מסטרס, מצב רוח ירוד. אחד הפתרונות הלא צפויים למצב זה הוא עבודה על הנשימה שלנו. תרגול נשימה מרגיע מאד, משפר את מצב הרוח, מגביר את יכולת השליטה העצמית שלנו ותומך בירידה במשקל (4,5). (תרגול נשימה הוא עולם מדהים שאני חוקר, מתרגל ומלמד שנים רבות. אתם.ן מוזמנים לטעום קצת ממנו בפודקאסט שבו התארחתי לאחרונה)
  • חשיפה לקור – הפעילות ששורפת הכי הרבה קלוריות היא לא אחרת מרעידות או שקשוקים (Shivering). והדרך להגיע למצב של רעידות, היא באמצעות חשיפה לקור. מקלחת קרה, אמבטיה קרה, רחצה בים בחורף. כל מה שגורם לנו לרעוד מקור. בזמן הרעידות, העצבים שמעצבבים את תאי השומן הלבן, משחררים אדרנלין שגורם לתאי השומן להישרף, כמו משוגעים(5,6) (לפרוטוקול “רעידות” ראו כאן)
  • לצום. צום כורת את הראש של תעשיית המזון ותעשיית הירידה במשקל – פשוט לא אוכלים ואז לא צריך הנחיות ולא צריך עוגיות. זה לא קל, זה לא מתאים לכל אחד ואחת אבל מאד יעיל גם לירידה במשקל. אני מתרגל כבר שנים צום לסירוגין ועורך מדי פעם צומות ארוכים יותר של מספר ימים. (7)
  • L-Acetyl-Carnitine (אל–אצטיל–קרניטין) מולקולה זאת אחראית על העברת חומצות שומן לתוך המיטוכונדריה של התא, שם הן עוברות חמצון ומופקת מהן אנרגיה. נטילה יומית של תוסף זה עוזרת לירידה במשקל (8) אך לא רק. מרכיב ה”אצטיל” בתוכה תורם גם לחיזוק הזיכרון (9) והיא גם עוזרת להתאוששות מהירה יותר ממאמץ גופני (10). המינון היומי המומלץ שלה הוא 1000-2000 מ”ג ביום.  

שנה טובה ובריאה

.

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

5 מחשבות על ““בבוקר אני חזק והעוגיות חלשות, בערב אני חלש והעוגיות חזקות” (ג’רי סיינפלד)”

  1. שנה טובה אדם יקר,
    מאחלת לכולנו שיתווספו עוד רופאים שנותנים דוגמא אישית כמוך..
    תודה על החומרים שאתה שולח מאחלת לכולם בריאות מיטיבה.

    הגב
  2. שנה טובה לך ד”ר הרלינג על כל העצות הטובות,הנושאים המענינים ועל ה”גילויים” שאתה מגלה לנו,היושבים בחושך…

    הגב
  3. שלום,
    תודה על הערך המוסף שאתה מכניס להרבה אנשים לחיים שלהם.
    כמו כן,
    דיברת בפודקסט על סאונה,
    תוכל בבקשה להמליץ על סוג הסאונה ,ועל מי שמתקין אותו.

    שוב תודה
    שנה טובה.

    הגב
  4. שלום רב,
    בעקבות המלצתך על צריכת אצטיל אל קרניטין ניגשתי לחנות לרכשו, המוכרת הגישה לי אל קרניטין ולא אצטיל אל קרניטין..כשלדבריה ה”אצטיל” אינו חיוני והמוצר שווה ערך גם ללא אצטיל.( בכל אופן זה המוצר היחיד שהיה בחנות). השתכנעתי וקניתי.
    בבית קראתי שוב את המאמר שכתבת, ושבו הדגשת שהאצטיל הוא שתורם למלחמה בדמנציה.(לצערי לא שמתי לב לכך בקריאה הראשונה).
    האם להחזיר את המוצר או שגם ללא ה”אצטיל” אקבל תמורה לחיזוק הקוגניטיבי?
    מקווה להיענות בהקדם למרות שאני רואה שאין כאן מענה מצידך לכותבים אליך.
    בברכת חג שמח

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 30/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור