חובה! סדנת היהלום אביב 2024

“אפשר לחיות עד גיל מאה רק אם מוותרים על כל הדברים שגורמים לנו לרצות להגיע לגיל מאה” (וודי אלן)

האם אפשר להאט את תהליך ההזדקנות? ומהו בדיוק אותו תהליך שאנחנו רוצים להאט? שאלות אלו נשאלות על ידי מדענים ברחבי העולם יותר ויותר בשנים האחרונות. התפיסה שיש מנגנוני זקנה והם אחראים לרוב התחלואה הכרונית בגיל השלישי היא חדשה למדי במדע הרפואה. התפיסה השלטת גורסת שיש מחלות שצצות לפתע או עקב גורמי סיכון ידועים ויש להבין אותן על בוריין ולתת טיפול נאות שירפא אותן. הניתוחים והתרופות כולם מיועדים לריפוי ושליטה על מחלות. מאמר פורץ דרך שפורסם ב- 2013 בגו’רנל הנחשב -CELL מהווה מעין קו פרשת מים המסמל את המעבר לחשיבה על עיכוב מנגנוני זקנה בעזרת  זיהויים ועל ידי כך מניעה ודחייה של מחלות הזקנה. בשנים האחרונות הואץ והורחב המחקר המדעי בנושא והתגלו מספר לא מבוטל של תגליות השופכות אור על מה גורם לנו להזדקן ומה אפשר לעשות בנידון.

(דיאגרמה המכילה את 9 מנגנוני זיקנה המוזכרים במאמר. המדע העדכני ביותר התביית על המנגנון הירוק- שינויים אפיגנטיים וזיהה אותו כזה החשוב ביותר)

נכון להיום המחקר מראה מה שאנחנו אולי יודעים אך לא מודגש מספיק- תזונה טובה, פעילות גופנית, חוסר עישון, שמירה על משקל תקין, שינה איכותית ורישות חברתי/משפחתי טוב משפיעים לטובה על הארכת תוחלת החיים הבריאים*** שלנו על ידי דחיית תחלואה כרונית לגיל מבוגר יותר. האם יש עוד דרכים למניעה או דחייה של מחלות ואפילו להאריך את תוחלת החיים עצמה? שאלות אלו מאד מעניינות אותי גם בגלל שנת הלידה שלי שכל כך התרחקה ממני שאני בקושי מצליח לראות את הספרות שמרכיבים אותה כבר וגם בגלל שהבנה של מנגנוני זקנה יכולה לעזור לי להציע דרכים נוספות להתמודד עם העתיד המעורפל והדי עגום לפעמים של מטופלי.

התחום הוא מאד דינמי ודל מאד במחקרים ארוכי טווח בבני אדם. כמעט בלתי אפשרי לחקור בצורה טובה השפעה של התערבות כלשהי על תוחלת החיים. זה דורש מעקב של שנים ארוכות ונתון להרבה השפעות והטיות. רוב המחקר היום נעשה על תולעים, זבובים ועכברי מעבדה. בנוסף, לדרכים לעיכוב תהליכי זקנה יש ניחוח של “שמן נחשים הגורם לצמיחת שיער על הקרחת”. ההבטחה לחיי נצח מכוונת את הצרכנים לרכישה לא מבוקרת של שלל תוספים וגדג’טים עם פוטנציאל לתופעות לוואי ולבזבוז כסף. לכן אני לא ממליץ עדיין למטופליי לקחת את התוספים והתרופות שאני עצמי לוקח כדי לעכב תהליכי זקנה. וכמו כל ביוהאקר הגון אני בודק ומתנסה על עצמי קודם.

להלן רשימה של חמישה חומרים מעניינים שאני מתנסה בהם ב-2022

  • סולפוראפן (sulforaphane)– הסולפוראפן היא מולקולה  מבוססת גופרית ( סולפה) הנמצאת בכמות גבוהה במזונות ממשפחת המצליבים (בעיקר בברוקולי ונבטי ברוקולי). היא משפיעה על עיכוב מספר מנגנוני זקנה (1). עיקר הפעולה שלה בגוף הוא כנראה על ידי שפעול מנגנונים אנטי-דלקתיים, אך לא רק(2). מאחר שאני לא מצליח, משום מה, לאכול נבטי ברוקולי  או ברוקולי כל יום, אז אני משלים על ידי תוסף המכיל סולפוראפן יציב הנספג היטב.
  • AKG– אלפה קטו גלוטרט היא מולקולה שהגוף מייצר והיא חלק ממעגל קרבס הידוע שמהווה ציר מרכזי בהפקת אנרגיה בכל תא חי של כל בעל חיים נושם. המולקולה ידועה מזה עשרות שנים ונחקרה במספר מצבים קליניים לכאורה לא קשורים –  אוסטיאופורוזיס, טיפול בנפגעי כוויות, טיפול במנותחי לב (3).

עכברים מאד אוהבים לקבל  AKG . הם חיים יותר זמן והם יותר בריאים (4). ה-AKG משך את תשומת ליבי בגלל ההשפעה שלו על שיפור הכושר גופני. מחקר קטן ולא איכותי במיוחד(5) שפורסם שנה שעברה הראה, על ידי שימוש בכלי חדש הנקרא שעון מולקולרי, שלקיחה של מספר חודשים בלבד של AKG הביא לירידה כלומר להצערה של שמונה שנים בגיל הביולוגי של לוקחי התוסף.

  • אפיגנין– אפיגנין שייך לקבוצת הפוליפנולים ומצוי בריכוז גבוה בעיקר בפטרוזיליה, קמומיל וסלרי. הוא לכד את תשומת ליבי בגלל המחקר הראשוני שלו במודלים של אלצהיימר בעכברים ובגלל ההשפעה המיטבית שלו על הרפיית שרירים ושינה(6). בימים שאני לא אוכל סלרי/פטרוזיליה או שותה תה קמומיל ( רוב הימים, אני איש של כוסברה ושום) אני לוקח אפיגנין באבקה במינון של כ-300 מ”ג ביום.
  • רפמיצין– רפמיצין היא תרופת במרשם רופא הניתנת למושתלי כליה בד”כ לאחר ההשתלה כדי למנוע דחייה של הכליה על ידי מערכת החיסון. נכון להיום נמצאת תרופה זו במוקד התעניינות עולמי עקב הצלחתה הרבה בהארכת תוחלת חיים בריאה וכללית בכל יצור שהיא נחקרה לגביו. נכון להיום מתבצעים ומתוכננים מאות מחקרים קליניים הבודקים את השפעת הרפמיצין במגוון אינסופי של מחלות (7). אני מתעניין בתרופה זו בגלל הרקע המשפחתי שלי בגזרת האלצהיימר (8).

נחוץ כאן עדיין מחקר קליני מדוקדק כדי להבין את המינונים הנדרשים וצורת הטיפול המיטבית. כרגע אני לוקח את הרפמיצין כניסוי על עצמי פעם בשבוע למשך כחודש ואז הפסקה של מספר חודשים. הרעיון הוא להזיז את שעון הגיל כמה חודשים אחורה פעם בכמה חודשים כדי לא לקחת רפמיצין יום יום ( בכל זאת יש לו תופעות לוואי פוטנציאליות).

  • חומצה היאלורונית– רקמת החיבור שלנו מאבדת כידוע את האיכות שלה עם שנים. העור, הגידים, הסחוסים, העצמות והפסיה מתפקדים ונראים פחות טוב. בשנים האחרונות הצטבר מידע קליני מחקרי שמוכיח בצורה ברורה שאספקה שוטפת של חלקי חילוף לרקמת החיבור תורמת להאטה של תהליך הזדקנות מציק זה שפוגע לא רק אסתטית אלא גם תפקודית. חומצה היאלורונית היא חלק אינטגרלי של רקמת החיבור לצד קולגן, גלוקוזאמין וכונדרואיטין. רבים מכירים אותה ממגוון של טיפולים אסתטיים בהם היא מוזרקת בדרך כלל לפנים כדי למלא קמטים ולהשביח את איכות הקולגן. מסתבר שלקיחה פומית של חומצה היאלורונית תומכת ברקמת החיבור, הן במטריקס של העור (9) והן בפרקים(10).

***- למרות שתוחלת החיים התארכה מאד בעשרות השנים האחרונות, המדד המדויק יותר שמודד בריאות ואריכות ימים היא תוחלת החיים הבריאים. תוחלת החיים הבריאים מחושבת לפי המספר הממוצע של שנים שאדם יכול לצפות לחיות בבריאות מלאה, כלומר ללא מחלות כרוניות או נכות מפציעה. תינוק שנולד בישראל צפוי לחיות 71.7 שנים בבריאות טובה — כעשור פחות מתוחלת החיים הכוללת הצפויה לו ועומדת על 82.1 שנים, כך עולה מדו”ח של מכון טאוב מ-2017. יש פער אם כך של עשר שנים בין תוחלת החיים לבין תוחלת חיים בריאים. המטרה הראשונית, אם כן, של טיפולים מעכבי זיקנה היא לא להאריך את תוחלת החיים הכללית אלא קודם כול להאריך את תוחלת החיים הבריאים, כך שתתקרב יותר לתוחלת החיים הכללית. המשמעות היא שאנחנו נהיה בריאים יותר שנים אבל לאו דווקא נחיה יותר שנים.

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

16 מחשבות על “עם הפנים לעתיד”

  1. מדוע מטפורמין לא מופיע ברשימה? הוא מומלץ ע”י ניר ברזילאי ודוד סינקלייר – מהפורסמים בחוקרי האנטי-זיקנה, לפחות לגברים מעל גיל 50, אם לא לכולם.

    הגב
  2. יפה וטוב לקבל ממך מדיי פעם תובנות על תחזוקת גופינו ובמיוחד על הגיל השלישי שאז מתחיל להקפיד יותר
    תודה רבה

    הגב
  3. מיכאל היקר, לא פגשתי מימי הרבה אנשים חדורי מוטיבציה וחזון כמוך. מאחלת לך להמשיך ולגלות כיצד ניתן להפיק הרבה יותר מאשר ידוע על יכולתו של האדם להאריך חיים בדגש על בריאות. מתלהבת כמוך בדרכי שלי , השונה, דובקת בכוח הריפוי העצמי, מנסה צמחי מרפא מופלאים, ותזונה צמחית בהתאמה לצרכי הגוף.. (עם סטיות קלות , לפי וודי אלן) .40 שנה ללא תרופות או בדיקות. אשריך שזכית בתובנות ונדיבות לב ענקית. השיעורים שלך העצימו את כוחות הריפוי שלי . תודה על מי שהנך, שמור על עצמך ותצליח בדרכך .המופלאה.
    בידידות ובהערכה רבה,

    הגב
  4. בקר טוב
    תודה רבה על המידע, האם תוספים אלו בקניה מחייבים אישור רופא?
    אודה לתשובתך
    שרה כספי

    הגב
    • רק הרפאמיצין צריך מרשם רופא. אל תבקש את זה מהרופא שלך או מכול רופא, כי יחשבו שאתה הוזה ולא יכירו את זה.

      הגב
  5. ראשית, מאד מעניין, כתמיד. האם אתה מתכוון לארגינין אלפא קיטוגלוטראט (AAKG)? האם אתה צורך קולגן עדיין, בנוסף לחומצה ההיאלורונית? אגב, האם לשייק בוקר היית ממליץ להוסיף קולגן, אבקת חלבון, שניהם או אף אחד?
    לגבי אלצהיימר – לאחרונה נתקלתי בדיאטת MIND, שמשלבת את DASH והדיאטה הים תיכונית ונראה שיש לה תוצאות טובות, מה גם שהיא די תואמת לתזונת אנטי-אייג’ינג כללית.

    הגב
    • לא . מדובר על אותו אלפקטוגלוטרט אבל שמוצמד לקלציום. תוסיף מה שאתה רוצה לשייק. אבל כדאי שתהיה לזה מטרה.

      הגב
  6. מה זה אומר ‘לקיחה פומית’ של חומצה היאלרונית? האם יש דרך נוספת לקחת את החומצה מעבר להזרקות?

    הגב
  7. האם קולוגן בצריכה פומית יעיל? האם זה משהו שמוכח מחקרית?או שמה שצריך זה הגברה של ויטמין סי ודומיו שעוזרים לגוף לייצר קולגן?
    מה לגבי צריכת אמלה?

    הגב
    • קולגן בצריכה פומית אכן עוזר וזה נחקר לא מעט ואפילו זכה כבר למטאנליזות. מחקר המאגד סטטיסטית מספר מחקרים בנושא.למשל כאן- Oral Collagen Supplementation: A Systematic Review of Dermatological Applications
      January 2019 | Volume 18 | Issue 1 | Original Article | 9 | Copyright © January 2019
      Journal of drugs in dermatology. וכאן-Effect of collagen supplementation on osteoarthritis symptoms:
      a meta-analysis of randomized placebo-controlled trials
      International Orthopaedics (2019) 43:531–538
      במקביל כדאי לקחת גם ויטמין סי וגם חומצה היאלורונית

      הגב
  8. תודה רבה על הכתבה המעניינת והמלמדת רבות, כמו תמיד!
    רציתי לשאול איזה סוג קולוגן אתה ממליץ לקחת בצריכ פומית? האם יש הבדל משמעותי בין כל אלה שנצאים בשוק?

    הגב
  9. תודה רבה על הכתבה המלמדת.
    אני לוקחת קולגן כאבקה שמגיע עם ויטמין. C וחומצה הילארונית , סובלת מאוסטאופורוזיס.
    על האריזה רשום ליטול כפית ליום שזה 5 גרם.
    האם לדעתך זהו מינון מספיק ?

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

ימים
שעות
דקות
שניות
ההרשמה פתוחה עד 26/03/2024 בחצות

סדנת היהלום

31 מרץ 2024

בהנחיית ד"ר מיכאל הרלינג, מומחה לרפואת המשפחה ורפואה פונקציונלית, מומחה לדיקור סיני, מורה לאומניות לחימה, סקייטר וגולש

אני שמח להזמין אתכם לסדנה חדשה וחדשנית שבה:
נלמד את הרגלי העל – אלה הרגלים קלים, מידיים, מרוכזים ולכן הם גם המשפיעים ביותר על הבריאות שלנו, התפקוד, המחשבה וההרגשה שלנו, בדרך להפוך לגרסה הכי טובה של עצמנו.

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור