חובה! סדנת היהלום אביב 2024

"ראביט ראביט ראביט" (צפרדע)

שלוש צפרדעים יושבות על חבצלות מים באגם.
הצפרדע הראשונה אומרת:”ראביט”
הצפרדע השנייה אומרת: “ראביט ראביט”
הצפרדע השלישית אומרת: “ראביט ראביט ראביט”
מייד מוציאה הצפרדע הראשונה רובה, ויורה בצפרדע השלישית.
“למה עשית את זה?” שואלת הצפרדע השנייה.
עונה הצפרדע הראשונה: “היא ידעה יותר מדי”.

השבוע מומלץ לקחת את הזמן ולראות את כל קטעי הוידיאו המצורפים, פשוט כי הם מאוד מצחיקים. שנה טובה:)
חיוך וצחוק הן פעולות אנושיות טהורות. אני משתמש בהן הרבה בקליניקה כדי לשבור קרח ולהקל קצת על הרצינות המורבידית ששכיחה בשיחה על מחלות.  ילדים שיודעים לדבר תמיד יצחקו כשאגיד “פיפי וקקי הן מילים מאד מצחיקות” ואם אני מוסיף “וגם פלוצים זו מילה מצחיקה”, קניתי את לבם.
אפילו לואי סי-קיי, האחד והיחיד, גורם למראיין בתכנית אירוח להשתנק מצחוק כשהוא מסביר בשיא הרצינות מה כ”כ מצחיק בפלוץ. “אתה לא צריך להיות פיקח כדי לצחוק מבדיחות על פלוצים אבל אתה צריך להיות טיפש כדי לא לצחוק”, סיכם לואי את העניין כולו. גם אדי מרפי הגדול עשה מיליונים מבדיחות קקי פיפי, אז אני לא מרגיש לא בנוח להשתמש בהומור הזה בעצמי, בקליניקה זה פשוט עובד.
ואני כנראה לא היחיד שהבין שהצחוק טוב לבריאות. בבתי חולים לילדים חדר ההומור לשגרת הטיפולים עם הליצנים הרפואיים ש”אורבים” לילדים בבתי החולים. אחד האנשים המצחיקים בהיסטוריה היה רובין וויליאמס המנוח. בסרט “פאץ’ אדמס” הוא מגלם סטודנט לרפואה שהופך לרופא ומגלה במקצוע הרפואה צדדים “קצת” שונים מהמקובל. פאץ’ אדמס הוא אדם אמיתי עם סיפור חיים מרתק שלמעשה הקים ודחף את תנועת הליצנות הרפואית שהוכחה גם מחקרית (במחקר שנערך בארץ)  – המפגש עם הליצן הרפואי הוריד את רמות חרדה בעת לקיחת דם בילדים. (1) אולי לא יהיה זה רעיון גרוע לחייב רופאי בתי החולים להסתובב קבוע עם אף מלאכותי אדום עגול קשור בגומיה קטנה מסביב לראש, וגם ללמד אותם כמה טריקים בסיסיים…
סטטיסטית, רוב הביקורים אצל רופא המשפחה מונעים מחרדה. סימפטומים קלים מועצמים על ידי פחד וחרדה, והביקור אצל הרופא משמש כדי לקבל דיאגנוזה ולהירגע. צחוק עוקף את החרדה ומעיר במוח את הפתיחות והנינוחות.
הרופא ההודי ד”ר מאדאן קאטריה המציא שיטת תירגול שנקראת “יוגה של צחוק”. הד”ר ההודי נוסע ברחבי העולם ומעביר סדנאות צחוק. השיטה שלו אף נחקרה לא מעט והוכיחה כי צחוק מוריד את רמת הורמוני הסטרס בגוף, משפר את תפקוד מערכת החיסון ומעלה את רמת האנדורפינים במח. מחקר אחר הראה שטיפול בצחוק שיפר את מצב רוחם של שוכני בית אבות ואף שיפר את לחץ הדם שלהם.(2) צפו בד”ר קאטריה  מדגים מספר תרגילי צחוק. באחד התרגילים הוא מסביר איך אפשר לכעוס ולצחוק בו זמנית. הורס מצחוק. לא צריך סיבה מיוחדת לצחוק או להיות מאושרים ושמחים מסביר הד”ר. אנחנו יכולים סתם לצחוק (צחוק כמו פיהוק הוא מאד מדבק, בייחוד כשנמצאים בקבוצה) ולהנות מהיתרונות הבריאותיים של הצחוק.
לא רק לצחוק, גם לחיוך יש  משמעות בריאותית עמוקה. מחקר שבדק תמונות של סיום בית ספר גילה שמי שחייך חיוך אמיתי היה לו סיכוי מצויין להיות נשוי ולהיות מאושר שלושים שנה אחרי(3). חיוך אמיתי, אותנטי, נקרא חיוך דושן  (DUCHENNE SMILE ) והוא מערב גם את השרירים מסביב לעיניים. במחקר אחר התגלה שחיוך דושן בתמונת מחזור של קולג’ ניבא סיכוי טוב יותר לאריכות ימים.(4) חיוך וצחוק אם כן, טובים עד מאד מאד לבריאות. היתרון המוחץ שלהם הוא המחיר. הם בד”כ לא עולים כלום. וגם מאד מאד זמינים.
החיוך והצחוק עוזרים לי מאד להירגע ולהיזכר במקומי האמיתי בחיים האלו. אם נקביל כל “ראביט” מהבדיחה הראשונה לתואר באוניברסיטה הרי שתואר ראשון יהיה –” ראביט”. תואר שני יהיה –”ראביט, ראביט” ותואר שלישי יהיה – ” ראביט, ראביט, ראביט”. ולמרות שבאמתחתי שלושה “ראביטים” אני עדיין סתם עוד צפרדע שמקרקרת את הקירקור שלה בביצה.
ואפרופו חיות, בקטע הסטנד אפ של ג’ים ג’פריס , הוא מצליח בתשע דקות לדבר על פילוסופיית החיים שלו, על אבולוציה,  על הסיפור של ישו, על הסיפור של נח ובסוף הוא גם נוחת על ראשן של הפנדות המסכנות. זהו הומור גס ומלוכלך, אך מאוד אפקטיבי, שתמיד עוזר לי לחייך לעצמי חיוך דושן מלא ורחב.
 

הטיפ השבועי

לאחרונה פורסם מחקר גדול בשבועון הרפואי היוקרתי “ניו אינגלד ג’ורנל אוף מדיסין”  (5) שהראה שטיפול נוגד דלקת על ידי תרופה אימונולגית גרם לירידה בתחלואת לב וסרטן.
המחקר בדק 10,000 מטופלים שסבלו בעבר מהתקף לב ובבדיקת הדם שלהם היה ערך גבוה הנקרא- CRP . ערך זה מצביע על דלקת כלשהי בגוף. התרופה הביולוגית שנחקרה הוזרקה תת עורית פעם בשלושה חודשים. לאחר מעקב של ארבע שנים נצפתה ירידה באירועי לב ובסרטן בקבוצה שקבלה את התרופה במינון הגבוה שלה. (למרות ממצאים מרשימים אלה, אני לא מחבב את התקופה הזו במיוחד כיוון שסטטיסטית התרופה לא גרמה לירידה במוות מכל סיבה וגרמה לעליה קלה במוות מזיהומים קשים). אבל, מחקר זה הוא האחרון בשורה ארוכה של מחקרים שמצביעים על דלקת כסיבה וכדרייבר של מחלות לב.
כולנו חונכנו, רופאים ומטופלים כאחד, שמה שגורם למחלות לב הוא סתימת העורקים על ידי פלאקים של כולסטרול. המציאות היא קצת יותר מורכבת. הכל מתחיל ונגמר במערכת החיסון שלנו. מערכת חיסון יציבה, חזקה ורגועה תדאג לחיים ארוכים ובריאים. מערכת חיסון עצבנית, חלשה ולא מאוזנת תגרור אחריה מחלות לב, סרטן, מחלות אוטואימוניות ומה לא.
עם השנים מערכת החיסון מזדקנת יחד איתנו. אז מה עושים?
תזונה למשל ידועה ביכולת שלה להשפיע לטובה על מערכת החיסון. תזונה אנטי-דלקתית היא כינוי לתבנית תזונתית המכילה מזונות רבים שהוכחו כאנטי דלקתיים (ראו מאמר שלי על כך) וממעיטה במזונות עם פוטנציאל דלקתי כמו סוכרים פשוטים, מוצרי חלב, גלוטן, מזון מעובד, שמנים תעשיתיים ועוד. לכן מומלץ לאכול כל יום כמה שיותר מזונות אנטי-דלקתיים
כפי שראינו שבוע שעבר, קור גם הוא משפיע לטובה על מערכת החיסון. על עוד שיטות אנטי דלקתיות בשבועות הקרובים.
 

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

2 מחשבות על “"ראביט ראביט ראביט" (צפרדע)”

  1. דר הרלינג,
    מאד נהנית מהשיתוף בידע הרחב , מהראיה ההוליסטית ,
    ו מהגישה המקורית שלך!
    כל פגישה אתך היא חוויה מעצימה, ולעיתים מפתיעה! וגם הרבה צחוקים.
    נאה דורש, נאה מקיים.
    שנה של בריאות טובה והרבה צחוק!
    מחכה בשמחה לפוסטים שלך.

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור